Wednesday, August 11, 2010

.:Letih?:.

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang mentadbir sekalian alam. Selawat & Salam ke atas Baginda S.A.W, juga ke atas ahli keluarga Baginda serta para sahabat Baginda seluruhnya.

”Abe amin, Bangun…sahur… dah pukul 5… jerit adik ku memecah kesunyian”
”Erm, setelahh bangkit, tiba-tiba aku teringat akan hp, lalu ku mencapai dan terlihat ada sebanyak 3x miskol.. Adui semalam ada aku suruh kawan kejutkan.. mcm mana tak sedar?? lagi pun bukan sekali…3x… tu la ..semalam setelah balik dari hospital sempat pekena kueh toew special n nescafe panas kat kedai pok se dengan adik ku shahir… mungkin sbb nescafe tu kot yang buat kan aku tidur lewat… dan disebabkan lewat tidur lah aku tak sedar ada miskol itu… maaf la … tak sedar… apa pun syukran sudi kejutkan..

Ketika keluar dari mengerjakan solat subuh di masjid Muhammadi, aku bersua dengan pak cik din (jalan gajah mati), lalu dia bertanya akan keadaan abah… “Alhamdulillah, abah semakin pulih… mohon doa dari pakcik din agar abah lekas sembuh… balas ku..

Ketika sampai di hospital.. aku melihat ma masih tidur. sudah 3 hari ma demam.. tapi hari ini paling kuat.. lekas-lekas aku bawakan ke klinik Cabang Tiga… untuk mendapatkan suntikan dan beberapa dari jenis ubat…  pernah berkali-kali aku meminta untuk berada di hospital untuk menemani abah… agar ma boleh pulang berehat dirumah.. “ Ma tak sanggup untuk tinggal abah walau seketika” itu lah jawapan yang selalu ma berikan.. erm.. Syafahallahu a`jilan..

”InsyaAllah Haji Ismail akan dibenarkan pulang pada hari sabtu ini, mungkin waktu petang.. kata Dr Munawwir (pakar stroke di Pakar Perdana) ..”Apa pun itu juga bergantung kepada perkembangan semasa kesihatan Haji”…  Sambungnya lagi..abah tersenyum… terpampang diwajah abah “kegembiraan” setelah hampir 3 minggu di hospital tersebut.. pada masa itu juga abah 2 kali menghadapi saat-saat kritikal..

Setelah mendengar penjelasan dari doktor…aku pun berundur diri… dengan niat balik ke rumah berehat, murajaah untuk terawih malam ini.. Ah..ada sejam je lagi..perjalanan 15 minit… aku membuka dompet… eh tadi kan baru dapat duit kutu… apa kata singgah kat Parkson sekejap..kot-kot ada yang boleh dibeli…hampir sejam di Parkson..akhirnya hati ku terpikat dengan selipar adidas.. apa lagi… angkut ajee.. :) …

Keluar aje dari Parkson..kedengaran azan Asar… aku lekas-lekas memacu kereta menuju ke Masjid Muhammadi.. Setelah itu ada kuliah Asar semepna bulan Ramadhan Al Mubarak..yang mana disampaikan oleh Mufti Kelantan Dato` Haji Wan Shukri… Tajuk: Ramadhan Dan Persediaan Menyambutnya..

Argggghhh… mengantuknya… rasa nak rehat sekejap.. sementara tunggu berbuka.. Aku pun belum sihat sepenuhnya.. perlu banyak berehat.. “kata Dr Zul”.. Selamat Berbuka ….

Wassalam..

*Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak….

2 comments:

ZihNuN FaTiN said...

salam ramadhan...jaga kesihatan ye amin..=)

muhamad amin ismail said...

w,salam... Ramadhan Karem.. InsyaAllah... Fatin juga..