Saturday, January 10, 2009

Arah

Ku berjalan, menghayunkkan langkah, sekejap laju, sekejap perlahan, tiada tahu akan ku, kemana kah arah hayunan langkah ku tadi.

Aku bingung seketika, tiada apa yang terlintas difikiran ku, kecuali memeraskan otak untuk mengetahui dimanakah aku, kemana arah tujuan ku, sambil ku berfikir.. tiba-tiba gelap seketika. Ah apa semua ini? gimana boleh ku berada ditempat sedemikian rupa? belum pernah ku jejak kaki ku ke tempat tersebut.

Sambil berfikir, sambil aku memperlahan kan langkah untuk mengetahui kemana tujuan ku, dan dimanakah aku pada masa itu.. Sedang ku berfikir sambil berjalan. lantas kedengaran azan dilaungkan.. baru lah aku sedar, yang aku sedang bermimpi.. Ya Allah.. adakah mimpi aku tadi menggambarkan akan realiti kehidupan aku sekarang ini? Ihdinassirotol mustaqim... Ihdinassirotol mustaqim... Ihdinassirotol mustaqim... amen..

* Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. Surah Al Imran ayat 8.

No comments: