Monday, February 22, 2010

Tanda-tanda Pemikiran dan Penghujahan Agama di antara Jahiliah dan Islam

Diterjemahkan oleh ams_myye

Salam Ukhwah..

Berfikir dan mentadbir adalah salah satu ciri-ciri manusia yang Allah -تعالى- istimewakan dan lebihkan manusia dengannya ke atas seluruh makhluk. Allah telah memberi nikmat ke atas hamba-hamba-Nya dengan mengurniakan mereka alat-lat berfikir dan menilai, seperti pendengaran, penglihatan dan akal. Allah -تعالى- berfirman:

وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (٧٨)

{Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran); supaya kamu bersyukur.} [An-Nahl : 78].

Setiap seorang dari kalangan manusia tidak terlepas daripada ciri-ciri ini; di mana mereka secara umum menggunakannya di dalam pelbagai aktiviti kehidupan mereka, sekalipun mereka berbeza-beza padanya; antara minimum dan maksimum, antara elok dan buruk, antara yang menggunakannya pada perkara yang disukai oleh Allah dan diredhai-Nya atau pada perkara yang dimukai-Nya. Dalam apa yang berikut, terdapat ringkasan beberapa tanda pemikiran dan penghujahan pada Jahiliah dan Islam.

Pertama: Pemikiran dan Penghujahan Jahiliah:

Ketika mana berbolak-balik dan berputar-putar seseorang hamba di dalam kealpaan kesyirikan; timbangan pemikiran dan keilmuannya akan terumbang-ambing dan menjadi kabur. Tiada yang lebih menunjukkan kepada perkara berkenaan daripada apa yang dilakukan orang-orang Jahiliah terhadap tuhan-tuhan mereka. Allah -تعالى- berfirman:

أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمْ مَنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (٢٢)

{Maka adakah orang yang berjalan (melalui jalan yang tidak betul, yang menyebabkan

dia selalu jatuh) tersungkur di atas mukanya: boleh mendapat hidayah - atau orang yang berjalan tegak betul, melalui jalan yang lurus rata?} [Al-Mulk : 22].

Nas-nas dari Kitab dan Sunnah telah menjelaskan bermacam bentuk tanda-tanda pemikiran dan pendalilan Jahiliah, bukan pada Arab Jahiliah sahaja, bahkan pada semua ahli kebatilan dan kesesatan. Di antaranya adalah:

1 – Mensia-siakan Pancaindera:

Allah -عز وجل- telah mengurniakan insan pancaindera untuk membantunya meneliti, berfikir, dan mengenal Allah -عز وجل- dengan sebenar-benar pengenalan. Tetapi orang-orang Musyrik telah mensia-siakan pancaindera mereka serta tidak menggunakannya di dalam keredhaan Allah -تعالى-. Allah -عز وجل- berfirman:

وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ (١٠)

{Dan mereka berkata: "Kalaulah kami dahulu mendengar dan memahami (sebagai orang yang mencari kebenaran), tentulah kami tidak termasuk dalam kalangan ahli neraka".} [Al-Mulk : 10]

dan Dia -تعالى- berfirman:

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ (١٧٩)

{Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.} [Al-Aa’raf : 179].

2 – Bersandarkan kepada Khurafat dan Dongeng-dongeng:

Apabila orang-orang Musyrik mensia-siakan akal mereka dan membatalkan pancaindera mereka, mereka bersandar -secara terpaksa- kepada khurafat-khurafat yang tersiar dan dongeng-dongeng yang tersebar, maka meluaslah di sisi mereka penyembahan batu, berhala dan pokok. Bahkan kesesatan dan kehilangan mereka mencecah apa yang dikatakan oleh Abu Roja’ Al-Athoridi -رضي الله عنه-: »Kami dahulu menyembah batu. Apabila kami temui satu batu yang lebih baik daripadanya, kami akan membuangkannya, dan kami akan mengambil yang lain. Apabila kami tidak temui batu, kami kumpulkan satu timbunan tanah kering, kemudian kami bawakan kambing dan kami perahkan susukan kepadanya, dan kemudian kami tawaf padanya«(1).

Kerana ini, khurafat menguasai pemikiran jahiliah, memusnahkan kefahaman, dan mengghaibkan objektif ilmiah. Dongeng-dongenglah yang menjadi penghukum kebanyakan kepercayaan dan pendirian ilmiah. Ia juga menjadi pengatur bagi kebanyakan hubungan kemasyarakatan di antara manusia.

Hasil dari itu adalah:

a) Mereka pergi kepada ahli sihir dan tukang tilik:

Sesungguhnya ahli-ahli sihir dan tukang-tukang tilik dahulu –dan masih lagi sekarang– memiliki peranan yang amat besar di dalam pembentukan dan mempengaruhi akal-akal Jahiliah. Kerana itu, Allah -تعالى- berfirman:

وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلا يَنْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ (١٠٢)

{Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: "Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)".} [Al-Baqarah : 102].

b) Mereka mengagungkan jin dan syaitan:

Ahli Jahiliah dahulu takut kepada jin dan syaitan, mengagungkannya, dan menyembelih untuknya. Dahulunya orang Arab, apabila seseorang lelaki singgah di sesebuah lembah, dia akan berkata: Aku berlindung dengan penghulu lembah ini, daripada kejahatan golongan bodoh dari kaumnya. Lalu dia akan bermalam di dalam perlindungannya sehingga pagi. Kerana itu, Allah -تعالى- berfirman:

وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الإنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا (٦)

{Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.} [Al-Jin : 6].

c) Mereka terkesan dengan alamat buruk dan petanda malang:

عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ الْحَكَمِ السُّلَمِيِّ قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أُمُورًا كُنَّا نَصْنَعُهَا فِي الْجَاهِلِيَّةِ كُنَّا نَأْتِي الْكُهَّانَ قَالَ: (فَلَا تَأْتُوا الْكُهَّانَ) قَالَ قُلْتُ كُنَّا نَتَطَيَّرُ قَالَ: (ذَاكَ شَيْءٌ يَجِدُهُ أَحَدُكُمْ فِي نَفْسِهِ فَلَا يَصُدَّنَّكُمْ) قَالَ: قُلْتُ وَمِنَّا رِجَالٌ يَخُطُّونَ قَالَ: (كَانَ نَبِيٌّ مِنْ الْأَنْبِيَاءِ يَخُطُّ فَمَنْ وَافَقَ خَطَّهُ فَذَاكَ)

Daripada Muawiyah bin Al-Hakam -رضي الله عنه-, beliau berkata: Aku berkata: Ya Rasulallah! Beberapa perkara yang kami dahulu lakukan di dalam Jahiliah: Kami dahulu mendatangi tukang-tukang tilik? Baginda bersabda: (Janganlah kamu mendatangi tukang-tukang tilik). Beliau berkata: Kami dahulu mempercayai alamat buruk? Baginda bersabda: (Itu hanyalah sesuatu yang dirasai oleh seseorang kamu di dalam dirinya, maka janganlah ia menyekat kamu). Beliau berkata: Aku berkata: Ada di kalangan kami, lelaki-lelaki membuat garisan? Baginda bersabda: (Dahulu seorang Nabi dari kalangan Anbiya membuat garisan. Sesiapa yang menepati garisannya, maka itulah [yang dibenarkan])(1).


(1) Al-Bukhari di dalam Kitab Al-Maghozi : (8\90), no. 4376.

(1) Muslim : di dalam Kitab As-Salam : (4\1748), no (537).

No comments: