Sunday, August 14, 2011

Al Buruj

{بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيمِ}{وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ}(البروج/1).{وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ}(البروج/2). {وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ}(البروج/3). {قُتِلَ أَصْحَابُ الأُخْدُودِ}(البروج/4). {النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ}(البروج/5). {إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ}(البروج/6). {وَهُمْ عَلَى مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ}(البروج/7). {وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ}(البروج/8). {الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ}(البروج/9). {إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ}(البروج/10
Allah SWT telah bersumpah dengan menggunakan langit dan juga bintang-bintang yang besar, sebagaimana penjelasan mengenai hal itu telah diberikan sebelumnya (Yaitu dalam surah Al-Furqon, ayat 61).
Dan firman Allah Ta`ala  قُتِلَ أَصْحَابُ الأُخْدُودِ: “Dan hari yang dijanjikan dan yang menyaksikan dan yang disaksikan”. Para ahli tafsir berbeza pendapat mengenai hal tersebut. Dan majoriti berpendapat bahawa yang dimaksudkan dengan وَشَاهِدٍ (yang menyaksikan) adalah hari Juma`at, sedangkan مَشْهُودٍ (yang disaksikan adalah hari Arafah).
Firman Allah Ta`ala قُتِلَ أَصْحَابُ الأُخْدُودِ “Telah dibinasakan orang-orang yang membuat parit”. Jama` dari kata ini adalah أخاديد , yang berarti parit yang ada di bumi. Yang demikian itu merupakan pemberitahuan tentang satu kaum dari orang-orang kafir yang mengintimidasi orang-orang yang beriman kepada Allah S.W.T yang hidup di tengah-tengah mereka. Mereka memaksa dang menghendaki agar mereka kembali kepada agama mereka, namun orang-orang Mukmin itu menolak ajakan mereka itu, sehingga mereka membuatkan sebuah parit untuk mereka di bumi, di dalam parit itu mereka menyalakan api dan menyiapkan bagi mereka bahan bakar agar api itu tetap menyala. Kemudian mereka bersikap keras meminta orang-orang yang beriman kembali kepada mereka, tetapi orang-orang Mukmin itu tetap menolak, sehingga mereka dilemparkan ke dalam parit tersebut. Oleh kerana itu, Allah Ta`ala berfirman: قُتِلَ أَصْحَابُ الأُخْدُودِ}(البروج/4). {النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ}(البروج/5). {إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ}(البروج/6). {وَهُمْ عَلَى مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ}(البروج/7). Yang bermaksud:”Telah dibinasakan orang-orang yang membuat parit, yang berapi (dinyalakan dengan) kayu bakar, ketika mereka duduk sekitarnya, sedang mereka menyaksikan apa yang mereka perbuat terhadap orang-orang yang beriman”. Maksudnya, mereka menyaksikan apa yang dilakukan terhadap orang-orang yang beriman tersebut.
Allah Ta`ala berfirman:”مَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيد(البروج/8).  “Dan mereka tidak menyiksakan orang-orang Mukmin itu melainkan kerana orang Mukmin itu beriman kepada Allah Yang maha perkara lagi Maha Terpuji”. Maksudnya, orang-orang yang beriman itu tidak mempunyai satu kesalahan pun melainkan hanya kerana keimanan mereka kepada Allah Yang Maha Perkasa, yang tidak ad seorang pun terhinakan apabila melindungkan diri kepada kekuasaan-Nya yang Maha Menghalangi lagi Maha Terpuji dalam semua firman, perbuatan, syari`at, dan takdir-Nya. Meskipun telah ditakdirkan kepada hamba-hambaNya yang beriman tadi mengenai kejadian yang menimpa mereka melalui tangan-tangan orang kafir. Dengan demikian, Dia Maha Perkasa lagi Maha Mulia, meski sebabnya tidak diketahui oleh kebanyakkan ummat manusia.
Selanjutnya Allah Ta`ala berfirman:الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ “Yang mempunyai kerajaan langit dan bumi”. Di antara kesempurnaan sifat-Nya bahawa Dia adalah Pemilik seluruh langit dan bumi serta segala sesuatu yang terdapat di antara keduanya. وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ “Dan Allah Maha Menyaksikan segala sesuatu”. Maksudnya, tidak ada sesuatu pun diseluruh langit dan bumi yang tidak diketahui-Nya, dan tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi dari-Nya.
Para ahli tafsir berbeza pendapat mengenai kisah ini dan siapa yang dimaksud dengannya. Dari Ali, menurutnya, mereka adalah penduduk Persia, ketika raja mereka hendak menghalalkan kaum laki-laki menikahi mahramnya, maka para ulama mereka menentangnya, sehingga raja membuat parit, dan dia lemparkan siapa saja yang menentangnya ke dalam parit itu.

Wallahu a`lam… Bersambung……
_________________
*
Rujukan: Tafsir Ibnu Katsir (Surah Al Buruj).

No comments: