Tuesday, March 10, 2009

Babul Yaman, Isnin, Maulidur Rasul

Assalamualaikum... Berat terasa tangan ini untuk memulakan bicara, ini kerana rasa "malas" yang mengatasi segalanya. Apa pun, ku cuba untuk hilangkan rasa itu, dengan bercerita tentang lawatan aku ke suatu tempat (sambil membeli belah sebenarnya) yang tidak jauh dari Tahrir yaitu Babul Yaman. Dengan maksud "pintu Yaman" ia menyimpan 1001 sejarah Yaman disuatu ketika dulu. Hinggalah hari ini semua itu masih lekat diingatan orang-orang Yaman, kecuali bagi mereka yang "dok cakno" tentang sejarah Yaman.

Sesetengah Ulama berpendapat bahawa tarikh yang paling tepat bagi kelahiran baginda S.A.W adalah 9 Rabi`ul Awwal Tahun Gajah. Kerana mengikut perkiraan ahli falak, 9 Rabiul Awal tahun Gajah adalah tepat pada hari isnin.

Dari Abu Qatadah Al-Ansari r.a. katanya Rasulullah s.a.w. ditanya tentang puasa hari Isnin, Jawab baginda s.a.w.; "Hari Isnin itu hari kelahiranku dan hari Isnin itu Quran diturunkan." - Sahih Bukhari

Kita sedia maklum akan cerita tentera Abrahah (dari Yaman) yang menyerang Ka`bah, di dalam Babul Yaman lah istana Abrahah.

Tengah aku ralit bercerita & menype tiba-tiba kedengaran azan zohor dilaungkan, ala bukan payah pun kite sambung lain kali yer.. Wassalam
















2 comments:

loOkinoomz said...

sbhnallah..byknya kekacang, tamar n etc..
thanx. dpt lihat yaman walaupn xsampai sana.

al-mutawwi` said...

sama2.. mcm nih la keadaan sahabat2 di Yaman tiap kali nak balik m,sia.musti borong sakan. kat Babul Yaman macam2 ada.