Monday, January 4, 2010

Kelebihan solat berjemaah

Solat berjemaah hukumnya adalah sunat muakkad*. Banyak hadis yang menyatakan tentang keutamaannya, diantaranya adalah:

Dari Ibnu Umar R.A, bahawa Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud:

"Solat berjemaah itu lebih afdhal daripada solat bersendirian sebanyak dua puluh tujuh darjat" Hadis riwayat Al-Bukhari.

Dalam satu hadis yang lain, Dari Abu Hurairah R.A, katanya:
solat seseorang lelaki yang dilakukan secara berjemaah melebihi solat yang dikerjakan di rumah atau di pasar sebanyak dua puluh lima kali ganda. Ini disebabkan apabila seseorang itu berwuduk dengan sempurna, lalu pergi ke masjid dan kepergiannya tidak bertujuan selain daripada untuk mengerjakan solat, maka setiap kakinya melangkah akan menaikkan satu darjat dan menggugurkan satu kesalahan dosa (dosa kecil). Jika orang itu mengerjakan solat, maka para malaikat sentiasa memohonkan rahmat untuknya selama masih berada di tempat solat itu dan selagi belum berhadas. Doa para malaikat itu:"Ya Allah! limpahkanlah selawat ke atasnya", dan orang itu tetap dianggap dalam keadaan mengerejakan solat selagi masih menunggu tibanya waktu solat".

(Kesahihan hadis ini disepakati ulama hadis. Ia ditulis dengan menggunakan lafaz Al-Bukhari)

Dan Ibnu Mas`ud R.A, katanya:

"Sesiapa ingin berjumpa Allah pada hari kiamat kelak sebagai seorang muslim yang sejati hendaklah dia menjaga solat dan mengerjakannya sebaik azan dikumandangkan. Allah telah pun mensyariatkan kepada Nabi kamu ketentuan-ketentuan hidayah dan solat berjemaah termasuk daripada ketentuan-ketentuan tersebut. Jika kamu mengerjakan solat di dalam rumah kamu masing-masing, seperti halnya orang-orang yang meninggalkan solat berjemaah dan lebih mengutamakan solat di rumahnya sahaja, bererti kamu telah meninggalkan Sunnah Nabi kamu. Jika kamu meninggalkan Sunnah Nabi kamu, tentunya kamu semua berada dalam kesesatan. Aku tahu bahawa seseorang yang suka meninggalkan solat berjemaah itu adalah orang yang benar-benar munafik. Patut untuk kamu ketahui bahawa suatu ketika dahulu ada seseorang yang dipaksa supaya masuk ke dalam barisansolat berjamaah!"
(Diriwayatkan oleh Muslim)

Riwayat lain menerangkan Ibnu Mas`ud berkata:

"Rasulullah S.A.W pernah mengajarkan kepada kami pelbagai macam ketentuan supaya mendapatkan petunjuk, iaitu dengan mengerjakan solat di dalam masjdi sebaik azan selesai dikumandangkan".


Dari Abu Darda` R.A, katanya:

"Aku pernah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda:" Jika ada tiga orang disebuah bandar atau kampung yang tidak mengerjakan solat secara berjemaah, maka tentulah mereka sudah dipengaruhi oleh syaitan! Oleh yang demikian, hendaklah kamu mengerjakan solat berjemaah. Ingatlah serigala hanya akan memangsa seekor kambing yang terpencil jauh dari kumpulannya".

(Hadis riwayat Abu Daud dengan sanad yang baik)

1 comment:

Bersama Melangkah said...

syukran ats perkongsian...
puas juge cari terjemahan hadis riwayat abi hurairah tu.last2 dpt kt blog ni.alhamdulillah...