Wednesday, September 9, 2009

Qamar Bani Hasyim

Alhamdulillahi wakafa.. Kita telah pun memasuki hari yang ke 19 Ramadhan. Begitu pantas masa berlalu, tidak lama lagi Ramadhan akan berlalu pergi, pergi meninggalkan kita yang masih lagi dalam keadaan leka dengan permainan duniawi ini. Moga-moga kita diberikan keampunan oleh Allah S.W.T .

Allah telah berfirman :
{وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ}(العنكبوت/64)
Yang bermaksud:

Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat). (Al-Ankabut:64)

Semalam ketikamana aku berehat-rehat sambil menonton tv, ku menekan butang 106. Yang mana di siang hari tadi aku terlihat akan iklan drama bersiri Sirah Nabawiyah yang bertajuk "Qamar Bani Hasyim". Hampir setengah jam aku terpaku dihadapan tv melihat akan drama bersiri tersebut. Mengapa ku terpaku?? ku terpaku kerana keindahan bahasa yang digunakan dalam dialog cerita tersebut. Ah lama benar aku tak "berkomunikasi" dengan menggunakan bahasa arab. Kali terakhir aku bertutur dalam bahasa arab adalah 4-5 bulan yang lalu ketikamana ada seorang arab dari Tunisia yang masuk ke kedai ayah ku.

Selain dari keindahan dan kemudahan bahasa arab yang sedia ada pada cerita tersebut. ada beberapa perkara lagi yang ingin boleh diambil "istifadah" dari drama yang bersiri itu. Pertamanya bagaimanakah Nabi S.A.W menjalankan da`wah beliau di sekitar Mekah secara sir dan jahr. Dan yang seterusnya da`wah beliau di Madinah. Dalam pada itu juga drama bersiri tersebut menceritakan detik-detik bersejarah dari mula Nabi Muhammad S.A.W diangkat menjadi Rasul sehinggalah kewafatan beliau.

Ada pun yang lainya, jika kita lihat anak-anak bangsa kita pada hari ini hanyalah didedahkan secebis dari perjuangan Nabi S.A.W. Cuba kita bertanyakan kepada ahli keluarga kita tentang apakah yang mereka ketahui dari sirah Rasulullah S.A.W. Semestinya mereka akan menceritakan yang ketika mana Baginda berkahwin dengan Khadijah umur Baginda adalah 25 dan Khadijah adalah 40 tahun. Dan Baginda diangkat menjadi Rasul ketikamana umur Beliau adalah 40 tahun. Kenapa kah hanya ini jawapan yang terpancul dari mulut mereka?? kerana hanya ini diantara apa yang didedahkan kepada mereka diketika mana mereka di sekolah.

Adakah memadai dengan kita mengetahui semua itu? cuba kita tanya diri kita, tentang-tentang artis masa kini, ada diantara mereka yang mengambi berat terhadap artis-artis yang mereka cintai, sayangi dan pujakan sehingga tahu akan tarikh lahir dan tempat lahir. Mereka berlumba-lumba dalam mengambil tahu akan biodata lengkap artis kesayangan mereka. Bila mana artis mereka digosipkan dengan beberapa artis yang lain mereka tampil memberikan komen dengan membuat panggilan ke stesen radio, untuk membela dan memberi pandangan bagi mempertahankan artis-artis yang mereka sayangi.

Tetapi ketikamana Nabi S.A.W dikarikatorkan.. berapa ramaikah yang tampil kehadapan membela Nabi S.A.W ?? apa yang kita lakukan ? adakah kita diantara mereka yang memboikot barangan dari negara yang meng"karikatorkan" Baginda S.A.W ?

Wallahu a`lam..

P/S: Moga Allah memberkati pengarah dan krew-krew drama bersiri tersebut. Alangkah bagusnya jika cerita tersebut dapat dimiliki dalam bentuk cd @ dvd (cadangan buat
Astro melalui saluran oasis (106).

No comments: