Thursday, September 3, 2009

Random

Alhamdulillahi wakafa, Pagi ini telah memasuki hari yang ke 13 Ramadhan, begitu pantas masa berlalu. Moga dengan hari-hari yang penuh dengan keberkatan dan dijanjikan akan pahala berlipat kali ganda ini, kita pulun semahu-mahunya dalam beribadat kepada sang Pencipta, tiada lain semata mahu mencari redha-Nya.. " Robbana taqobbal minna, Sholatana, wa siyamana, wa qiamana.. ameen

Aku sedang khusyu` membaca surah Ali-Imran, mengimami ahli jemaah masjid mukim binjai.. Tiba-tiba "BOMMMMMM" bunyi seakan letupan yang kuat, aku dapat agak itu adalah kerja anak-anak kecil yang datang ke masjid semata tuk bermain mercun. Kadang-kadang geram juga bila ingatkan "peel" anak-anak tersebut bermain mercun. Mana tidaknya mereka mengganggu ahli jemaah yang sedang khusyu` sembahyang terawih dengan bermain mercun. Sehingga ada satu kali tengah-tengah aku meng"alunkan" bacaan tiba-tiba terlupa kerana terkejut akan bunyi mercun tersebut (kuat pulak tuh).. Herm.. dah la tak solat.. mengganggu orang yang sedang bersolat pula.

Pak Cik Soh (tok siak masjid) dah berkali-kali menasihati mereka, tetapi nasihat itu seolah masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri mereka je. Tidak cukup dengan itu mereka ber"Transformers"(*) pula didalam masjid. Sehingga ada seorang pakcik tua (ahli jemaah masjid) mengeluh " Herm budak-budak nih dah jadikan masjid ni sebagai "stesen"(#) pula. "Ah bukan stesen aja pakcik, bahkan ber"power rangers"($) lagi dalam masjid ni (balas ku), lalu kami sama-sama senyum.

Ini lah suasana yang sering berlaku bilamana berterawih dimana-mana masjid sekali pun. Apa pun dari budak tuh melepak di merata-rata tempat (yang tidak elok) ada baiknya juga mereka melepak di masjid. Paling kurang dapat solat Isya` berjemaah di masjid.

Wallahu a`lam

(*) Masa solat Isya` nampak bagus, tetapi bila terawih .....?
(#) Tempat berkumpul untuk bermain.
($) Bergurau, berlari, buat bising, bergaduh (berlawan macam power rangers)

No comments: