Sunday, July 24, 2011

-_-

Salam Ukhwah. Alhamdulillah…

Hari ni genap setahun abah mengalami stroke. Setelah Hampir sebulan setengah di kl (rawatan akupuntur).. abah dah mula menutur dengan mudah walaupun tidak banyak kalimah yang dapat dilafazkan.. kami perlu selalu memberikan “semangat” agar abah semakin tabah.. dan sentiasa mendoakan agar hari kehari menampakkan perubahan.. mudah mudahan abah dapat solat berjemaah di masjid dengan istiqomah seperti dulunya'.

Petang tadi aku ke hospital, menziarahi salah seorang ahli jemaah masjid yang ditimpa musibah (kemalangan) pada minggu lepas.. kecederaannya bulih dikatakan serius.. dua kali menjalani pembedahan kerana darah tidak mengalir pada bahagian tangan.. beberapa jari beliau patah dan ada yang remuk.. begitu juga dengan sikunya.. aku hanya mampu mendoakan agar beliau tabah.. mengahadapi ujian kasih sayang dariNya..

“Hospital” banyak menyedarkan aku. Kerana Dari situlah ku mendengar  seribu satu cerita .. ia akan membuatkan aku insaf dan sedar… dan bersyukur dengan kesihatan yang sedang aku nikmati sekarang ini..

Cerita yang pertama, seorang pakcik yang asalnya masuk ke hospital adalah untuk menjalani rawatan susulan (pada bahagian lutut).. tetapi ketika mana pembedahan dilakukan… erm.. dan pada masa yang sama tiba2 beliau diserang stroke… erm.. keadaan beliau sekarang ini agak kritikal…

Cerita yang kedua, seorang budak lelaki eksiden.. kemudian dimasukkan ke hospital.. bila mendapat rawatan di hospital… rupa2nya org muda itu mengalami penyakit tulang.. kaki beliau terpaksa dipotong atas nasihat doktor..

Aku teringat 1 cerita ketika aku mendapat rawatan di HUSM, seorang pemuda (oku Bisu) sedang membonceng motorsikal untuk mengambil adiknya yang pulang dari sekolah, ketika di simpang 4… ada sebuah motosikal yang dipandu laju .. dari arah kiri pemuda tersebut.. lalu pemuda itu merempuhnya.. ia terpelanting lalu mukanya tersembam beberapa kali di atas jalan menyebabkan tulang muka beliau remuk.. tidak menampakkan rupanya yang asal.. lalu dimasukkan ke HUSM bahagian kecemasan.. ia perlu dibedah dan akan dimasukkan besi di bahagian muka.. termasuk rahangnya..

Tengah aku khusyuk mendengar cerita dari ayahnya.. lalu pak sedara beliau menambah.. bahawa ada urat mata pemuda itu yang terputus.. menyebabkan beliau hilang penglihatan.. aku termenung.. berfikir akan nasib pemuda tersebut.. Aku memohon kepadaMu Ya ALlah.. Tuhan yg memiliki arasy yang agung..sembuhkan lah mereka Ya Allah..… Amen..

1 Ramadhan semakin hampir, Jom pakat puasa sunat esok..

Wassalam.


aminpcb
240711

No comments: