Thursday, July 21, 2011

Ikhlas

Alhamdulillahi wakafa, semalam addalah kali pertama bagi kuliah maghrib setelah hampir sebulan aku memencilkan diri. Atas nasihat doktor aku disarankan agar berehat dari membaca apa2 pada waktu malam. erm…

Kebetulan tajuk kuliah adalah keutamaan berpuasa dan kewajipan berpuasa dibulan Ramadhan..

Setelah masuk pada “Faslun”  “Keatas Siapakah Diwajibkan Berpuasa” Katanya syeikh Sayid Sabiq.. “Puasa diwajibkan keatas orang Islam” Jadi, tidak diwajibkan keatas orang kafir.

Aku teringat akan dalam satu buku yang dikarang oleh syeikh Naim Yasin.. tajuk “Al Iman, wa arkanuhu, wa haqiqatuhi, wa nawaqiduhu” = Iman, rukun Iman, hakikat Iman, dan pembatalan Iman” Bahawa syarat diterima amalan manusia ada 3 perkara.

1. Islam (beriman)

2. Ikhlas

3. Beramal mengikut apa yang ditunjukkan oleh Baginda S.A.W

Setelah selesai solat isya`  aku cepat2 turun dari masjid, kebetulan dah janji dengan adik2 untuk ziarah atuk di kg Morak, Tumpat.

Ketika dalam perjalanan, “Siti, apakata kalau esok a.amin akan amik siti awal sedikit? kebetulan a.amin nak ke hospital..ziarah ahli jemaah masjid.. (abe mat atlet) .. Tanya ku..

“Tak boleh a.amin, esok siti ada perhimpunan pengawas.. penyerahan tugas..” lagi pula.. kalu siti ponteng nanti tak leh pergi [perdana resort” balas si siti..

”Ala kalu setakat perdana resort tuh malam ni pun kita boleh pergi… tak perlu tunggu anjuran cikgu (bahagian pengawas sekolah)..sapuk si Usop abangnya..

“Apa ni, jadi pengawas tapi tak ikhlas, betul kan balik niat tu” kata ku kepada siti… dengan nada bergurau

Semua adik2 yang lain pakat tengok siti..sambil menyindir… siti senyum dengan selambanya..kerana dia tau abang2 n akak2 tidak marahi.. bahkan nasihat dalam bentuk bergurau…  hehe

Ku bersyukur..walau adik bongsuku baru berusia 10 tahun tapi dia amat mudah ditegur…. susah nak terasa hati… lebih2 lagi bila ditegur dan dinasihati….

Dah nak azan Maghrib, kena off dulu…

Wassalam…

___________________
* Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. (Surah Ali Imran :8)

No comments: