Wednesday, August 17, 2011

Semua Dalam Aturan-Nya

Bismillah, Walhamdulillah..

Allahu AkhbarruLlahu Akhbar!!!!

Kedengaran azan menandakan masuknya waktu maghrib (berbuka puasa) bagi kawasan Zon satu di kelantan… yg zon dua diharap bersabar… bisik hati ku.. Mulut aku sebelum kedengaran azan.. tak henti-henti kumat-kamit berdoa … macam-macam doa yang ku pinta diketika itu.. termasuk keselamatan didunia dan di akhirat… yg terakhir… doa berbuka puasa.. itu semestinya..

Kenapa aku berdoa???

Ini berdasarkan hadis Nabi s.a.w.:

“Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.”

(Riwayat Ibn Majah, sanadnya pada nilaian hasan dan ke atas. Ishaq bin ‘Abd Allah al-Madani dithiqahkan oleh Abu Zur’ah dan disebut saduq oleh al-Zahabi dalam al-Kasyif ).

Maka kita boleh berdoa dengan apa sahaja doa yang kita hajati. Doa orang berpuasa makbul disebabkan jiwa yang telah dibersihkan daripada kotoran dosa dan syahwat. Justeru itu al-Munawi menyebut:

”Hadis di atas hanya untuk sesiapa yang telah menunaikan tanggungjawab puasa dengan menjaga lidah, hati dan anggota.”

(Faidh al-Qadir, 2/500).

Di sana ada doa yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w. ketika berbuka dan disunatkan kita membacanya:

ذَهَبَ الظَّمَأُ وَابْتَلَّتِ العُرُوقُ وَثَبَتَ الأَجْرُ إِنْ شَاءَ الله

Yang bermaksud: “Adalah Rasulullah s.a.w. apabila berbuka, Baginda bersabda: Telah hilanglah dahaga, telah basahlah peluh (hilang kekeringan) dan telah tetaplah pahala, insya-Allah.”

(Riwayat Abu Daud, sanadnya hasan)

Namun setiap orang yang menunaikan puasa dengan sepenuhnya, hendaklah merebut peluang doa yang makbul ketika dia berbuka.

Erm… setelah berbuka..aku terus ke masjid… kembalinya dari masjid herm… pekena “mee rebus”.. dah hampir 2 minggu aku tak jamah nasi ketika berbuka.. alhamdulillah… dah banyak kilo turun.. dari 126 kepada 123… mengikut kepada ketinggian..aku kena kurangkan berat badan sehingga 80 kg… erm.. agak- agak nye bila la dapat kembali kepada timbangan tersebut??? hohoho…

Bila tak amik nasi, tubuh rasa sedikit ringan berbanding biasa… nak beribadat pun mudah… takde rasa malas disebabkan kekenyangan…  eh tercerita pasal makan n berat badan la pulak…. hehe asalnya tajuk lain..takpe..bukan selalu..

Malam ni adalah giliran Abd Rahman tuk mengimami solat isya` terawih n witir.. kebetulan pada mula nya aku berhajat utk ke masjid Muhammadi.. tapi..entah mcm mana gerak hati ku nak ke masjid Kg Kijang… last2… aku buat keputusan tuk ke Masjid Kg.Kijang..

Dari kawasan luar masjid aku dapat dengar bilal mengumandangkan Iqamah.. naik je masjid..tengok-tengok.. takde imam… rupa2nya Imam Abd Rahman ke Stadium.. solat terawih disana.. herm… aku tiada pilihan.. aku mengimami solat isya` terawih dan witir… walaupun semalam adalah giliran aku… ah andaikan aku ke masjid Muhammadi.. pasti “kecoh” di masjid Kg.Kijang.. Imam tua ada majlis diluar…  Imam Muda bebas bergerak ke mana mana masjid.. Imam terawih pula.. pergi stadium tanpa meninggal pesan… herm… semua ini adalah dalam aturan-Nya….
images (13)

Alhamdulillah… walaupun aku tak sempat prepare apa-apa pun untuk jadi Imam terawih.. tapi semua itu dipermudahkanNya… Tertanya juga dalam diri ni,  sbb kadang-kadang bila  dah prepare .. perasaan gemuruh tetap ada.. tapi… bila spontan ok pula.. bahkan bacaan pun tenang je, takde sangkut-sangkut.. apa pun Syukur…. Mudah mudahan… kita semua tergolong dalam golongan mereka yang senantiasa bersyukur diatas segala nikmatnya… Yaitu dengan Melakukan segala perintah dan menjauhi apa yang dilarang-Nya…. ameen…
images
Alhamdulillah juga, semalam aku ke HUSM Kubang Kerian… untuk dapatkan rawatan susulan… mata aku yang sebelah kiri menampakkan perubahan (semakin pulih) Cuma kanan je yang masih mcm tuh.. (terdapat bengkak pada lapisan mata).. apa pun aku tetap bersyukur…kerana masih diberikan nikmat penglihatan.

Mata baru terasa mengantuk.. dah sampai masanya untuk berundur diri.. kemaafan sekiranya ada kesilapan disepanjang ku menulis disini.. apa yang baik adalah dari-Nya .. dan yang sebaliknya..adalah kelemahan diri ini..
Wasaalam..

aminpcb
170811
Kg.Kijangpcb

2 comments:

Anash said...

ada improvement ...ada gambo..
baru best nak baca...
karang kata blog novel, marah plak...heheh
(gambo mee rebus tak de ker???)

muhamad amin ismail said...

oo ada gambo baru best nak baca erk... kalu gitu semua novel kena leak gambo la ghamaknye... herm.. mau 100 pages gambo saje.. hehehe