Monday, August 15, 2011

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck (Bhg. 21)

PERKAHWINAN

Apa benarkah begitu maksud Zainuddin? Mengapa selekas itu benar bertukar bunyi surat? Itu adalah surat yang sebenarnya, yang timbul dari perasaan kemanusiaan, yang harus ada pada tiap-tiap laki-laki. Laki-laki menyimpuh menadahkan tangan harapan di hadapan seorang perempuan yang dicintainya, kalau harapan itu masih dirasa ada. Tetapi turunlah mutunya sebagai laki-laki, kalau orang telah jelas enggan, dia masih mendekat juga.

Tetapi kalau cinta telah mendalam, walaupun bagaimana tebalnya perasaan sebagai laki-laki, badan meremuk juga laksana ayam kena penyakit menular. Setelah hayati menerima surat-surat yang dikirim Zainuddin itu, tergoncang juga fikirannya. Ingatannya melayang kepada zaman-zaman yang telah lalu. Tetapi dia sudah terlalu banyak berhutang budi kepada dunia, sebab itu dia mesti membayar kembali. Sebelum dia menjejak pergaulan yang bebas, sebelum dia tahu memakai pakaian-pakaian guntingan yang baru, baginya kebahagiaan itu adalah pada kecantikan alam dusunnya, pada mencintai kekasihnya yang mula-mula.

Tetapi sekarang sudah berubah, dan perubahan itu janganlah disangka perubahan yang sejati. Itu hanyalah cat yang datang dari luar. Pergaulan dari tutur lemak manis dari kiri dan kanan, boleh menghilangkan warna asli buat sementara waktu. Beberapa perempuan di dalam riwayat telah kita lihat. Dengan mudah saja dia menghubungkan kasih, dengan mudah pula dia memutuskannya. Tetapi orang yang begini biasanya harus membayar hutang pula atas kesalahannya. Pada tarikh Cleopatra, yang sanggup mempermain-mainkan hati Julius Caesar dan lain-lain orang muda, dapatlah jadi ibarat cerita ini. Cintanya kepada Antonius menyebabkan dia merendah menghinakan diri.

Cuba kalau sekiranya surat yang dikirimkannya kepada Zainuddin itu dibacanya dahulu sekali lagi sebelum dimasukkannya ke envelope, atau diheningkannya barang dua hari, agaknya tidak akan jadi dikirimnya. Tetapi itulah perempuan, dia kerap kali sampai membunuh orang dengan perbuatannya yang tiada tersengaja.

Hari perkahwinan telah ditentukan, petang Khamis malam Jumaat disamakan di antara Aziz dengan adiknya Khadijah. Sebelum hari yang ditentukan itu datang, Hayati asyik memperbaiki rumahtangganya, mengatur bunga-bunga berkarang, pemberian kawan-kawannya, gelas dan baki, pinggan dan cawan. Alangkah cantiknya gadis dusun itu diberi pakaian kota. Teman-temannya sesama gadis yang belum dipanjat ijab Kabul, melihat keindahan dan kecantikan Hayati dengan perasaan irihati, bila agaknya mereka akan mencuba pula yang sedemikian itu?

Apa lagi tiga hari sebelum kahwin, satu bungkusan sutera telah dibawa orang dari Padang Panjang, penuh berisi kain-kain yang halus, sarung batik Pekalongan, Ciamis dan Tulungagung. Kebaya-kebaya pendek yang indah potongannya, tanda mata dari bakal suaminya. Kamarnya diperhiasi indah sekali, dipanggilkan seorang perempuan yang ahli mengatur kamar pengantin dari Padang, kerana di kampung tidak ada yang pacak mengerjakannya.

Karib dan bait, ipar dan besan amat ramai dalam rumah yang gedang itu. Berkali-kali lumbung dipanjat, menurunkan padi yang akan dijemur dan ditumbuk. Kerana menurut pepatah Minangkabau, harta pusaka tak boleh diusik dan digaduh, melainkan jika bertemu sebab yang empat perkara: “Rumah gedang ketirisan, adat pusaka tak berdiri, mayat terbujur tengah rumah, gadis gedang belum berlaki”.

Kalau bertemu sebab yang empat itu, maka “tak kayu jenjang dikeping, tak emas bungkal diasah”. Setelah harinya datang, ributlah orang dalah rumah mengerjakan menyiapkan. Hayati riang tersenyum-senyum saja. Kalau sekali-kali teringat olehnya Zainuddin, sengaja ingatan itu dipudarkan dari hatinya. Dengan teman-temannya dia berbicara tentang nasibnya di belakang hari, keberuntungan yang sedang terbayang di angan-angan.

Setelah hari malam kira-kira pukul 12, datanglah pengantin laki-laki dari Padang Panjang, diiringkan oleh teman sahabatnya, cukup dengan adat dan kebesaran. Sebelum makan dan minum, ijab dan Kabul pun dilakukan di muka kadi. Di dalam masa yang hanya satu atau dua minit, runtuhlah gunung cita-cita yang telah sekian lama didirikan oleh Hayati dan Zainuddin dahulunya. Kira-kira pukul dua tetamu yang banyak itu pulanglah ke rumah masing-masing, yang dari Padang Panjang telah kembali ke Padang Panjang. Tidak juga dapat dilupakan bahawa di antara pengantin itu terdapat Muluk, sahabat karib Zainuddin.

Setelah tetamu-tetamu itu pulang, atas permintaan pihak yang perempuan, maka kedua pengantin muda itu dipersandingkan oranglah. Kerana demikian adat yang terpakai. Setelah bersanding beberapa lamanya, keduanya dipersilakan masuk peraduan. Jika pada malam itu hari gembira yang paling besar dalam penghidupan Aziz dan Hayati, adalah di Silaing Padang Panjang Zainuddin sedang tidur sambil merintih, menarik nafas panjang dan mengeluh.

Sampai sesiang-siang hari, matanya haram tak tidur, fikirannya hanya melayang ke Batipuh. Banyak yang terbayang-bayang dalam fikirannya. Setelah hari hampir siang mata Zainuddin belum juga tertidur, datanglah Muluk.

”Bang Muluk kah itu?” Tanya Zainuddin dari kamarnya.

”Ya, bukalah pintu, guru!” jawab Muluk.

Pintu dibukakannya: sebelum Muluk sempat duduk ke kerusi, Zainuddin terus bertanya: Apa khabar?”

”Telah langsung perkahwinan orang itu!” Mendengar perkataan itu lemah sendi tulang Zainuddin, lampu dinding yang terpegang di tangannya hampir terlepas.

Dia masuk kembali ke dalam kamarnya, duduk menghadapi meja kecilnya sambil melepaskan air mata yang telah tertahan, dua patah perkataan yang dapat melepaskan segala perasaan hati, keluarlah dari mulutnya: “…Ah, nasib!”

Sepagi itu Zainuddin tak dapat keluar lagi dari kamarnya, dia demam. Kian lama kian paksa. Yang duduk di kiri kanannya hanyalah Muluk dan ibunya. Makan dia tak mahu, air seteguk pun sukar melakukan, sebab dia tak ingat akan dirinya. Dukun-dukun telah dipanggilkan. Macam-macam pendapat mereka: kena hantu, kena pekasih, kena tuju paramayo, kena tuju senang meranda dan lain-lain penyakit. Apalagi setelah sakitnya lebih sepuluh hari, kerap kali dia mengigau (bertutur sendiri) dalam tidurnya. Menyebut ayahnya, bondanya, Mak Base, Batipuh, kahwin, Aziz. Dan yang paling banyak menjadi buah tuturnya adalah Hayati!

Sudah segala macam ubat dilekatkan, kumpai dan cikarau, sitawar dan sidingin, gining-gining hantu, api-api hantu, sirih bertemu urat, dasun tunggal, urat rotan melantas banir, semuanya tidak ada mujarab. Si sakit hanya bertambah sakit juga.

Melihat itu, cemaslah kedua induk semangnya itu, Muluk dengan ibunya. Mereka takut, orang dagang yang malang itu akan meninggal di rumah mereka lantaran kesia-siaan mereka. Mereka setujulah kedua ibu dan anak itu memanggilkan doctor, segala perkataan-perkataan yang akan menghinakan doctor, keluarlah dari mulut:”Apa guna memanggil doktor, penyakit begini tak biasa doktor mengubat. Tetapi kalau mengubat luka, memang doktor pintar”. Nanti kalau rasa telah benar penyakit itu, baru teringat bahawa ada doktor. Padahal penyakit yang berat itu sama-sama payah mengubatinya, baik oleh doktor apalagi oleh dukun.

Doktor dipanggilkan, si sakit diperiksa, ditanyakan pula kepada ibu dan anak itu berita dan keadaan si sakit. Setelah doktor masuk ke kamar, berkicutlah pintu, kedengaran pula suara si sakit:

”Kau kah itu Hayati? Marilah duduk, marilah ke mari, saya sudah sembuh dari sakitku, aku tak sakit lagi, mengapa lama benar baru kau datang?”

Waktu itu juga doktor maklum nama penyakit itu! Oleh Muluk dinyatakan pula cerita itu semua. Sambil menggeleng-gelengkan kepala doktor berkata:

”Yang lebih baik, kita minta atas nama kemanusiaan supaya perempuan itu datang ke mari, walaupun sekali saja! Agaknya dengan perempuan itu dapatlah sakitnya berkurangan!

”Bagaimana kalau orang tidak mahu?”

”Nanti saya mengikhtiarkan! Kata doktor.

Doktor itu meskipun telah tua, mengerti juga aliran darah muda dan faham akan jiwa manusia. Dengan segala tipu muslihat diikhtiarkan suoaya dapat Hayati melihat Zainuddin, walaupun bersama-sama suaminya. Lantaran pandainya menarik hati ninik mamak Hayati, permintaan itu dikabulkan orang, meskipun Aziz sendiri mula-mulanya keberatan. Dalam pemandangan orang dusun hal itu pun menyalahi kebiasaan. Tetapi kekerasan permintaan doktor telah menghilangkan segala kemusykilan.

Pagi-pagi pukul 9 berhentilah bendi Hayati di muka rumah Zainuddin di silaing, dia diiringkan oleh suaminya Aziz yang kelihatan nyata di mukanya bahawa dia amat keberatan. Doktor pun masuk pula. Di dalam telah menunggu Muluk dan ibunya. Dengan langkah yang perlahan sekali mereka masuk ke dalam kamar mendapati si sakit. Dia tengah tidur dengan enaknya, badannya tinggal kulit pembalut tulang saja. Doktor, Muluk dan ibunya tegak di tepi pembaringan. Hayati duduk ke atas kerusi yang telah disediakan di muka tempat tidur dan suaminya berdiri di belakang kerusi itu.

”Zainuddin, bangunlah, kembangkanlah matamu,” kata doktor, “ini Hayati telah datang menziarahimu!”

Dia masih diam saja!

Dengan separuh berbisik doktor berkata kepada Hayati: “Lebih baik engkau sendiri memanggilnya, moga-moga dia terbangun.”

Mula-mula Hayati menoleh ke belakang, kepada suaminya. Muka Aziz kelihatan kerut saja. “Jika pada waktu badannya sihat tuan-tuan benci kepadanya, kasihanilah diwaktu dia sakit,” kata doktor dengan muka agak marah.

”Zainuddin!” kata Hayati.

Mendengar suara yang merdu itu, yang dalam telinganya laksana suara nafiri dan dewa-dewa, Zainuddin pun mengembangkan matanya yang cekung. Dia menoleh ke kiri dan ke kanan mencari dari mana datang suara itu. Lalu dia bertanya: “Siapa yang memanggil namaku?”

”Bangunlah Zainuddin, ini saya datang,” kata Hayati.

”Hayati kah itu? Suaranya! Saya kenal benar suaranya,” katanya; lalu dicubanya hendak bangun, tetapi badannya masih lemah. Lalu ditolong mendudukkan oleh Muluk dan ibunya. Bahunya dikalang dengan bantal. Terbit suatu cahaya yang hidup dan terang dari kedua belah matanya yang telah kuyu itu. “Mana Hayati?” dicarinya Hayati dengan tangannya.

“Oh, ya, Hayati! Kau datang tepat pada waktunya! Telah saya sediakan rumah buat tempat tinggal kita. Sudah saya cukupkan alat-alat yang perlu dalam rumah itu. Nantilah saya ambil pakaian hitam saya, pakaian pengantin, ini Tuan Kadi (sambil mengisyaratkan matanya kepada doktor), sudah lama menunggu kedatanganmu untuk melangsungkan ijab Kabul. Sehabis nikah kita akan berangkat ke Mengkasar, kita akan melihat Butta Jum Pandang, akan ziarah ke kuburan ayah bondaku! Kita letakkan di sana bunga berkarang!

”Cantiknya kau hari ini! Baju berkurung begini memang sangat saya setujui. Bukankah dahulu seketika kita mula-mula bertemu, kau memakai baju berkurung juga! Ini selendang, selendang sutera putih, memang merupakan pakaian pengantin model sekarang.”

Muka Hayati selama Zainuddin berbicara itu amat pucat, apalagi muka Azzi. Doktor melihat si sakit dengan menggeleng-gelengkan kepalanya. Ibu Muluk menitikkan air mata. “Kemarikan tangan kau hayati, mari saya bimbing. Kita akan pergi bersalam dengan mamakmu, tanganmu akan kugadeng, dari hayatku sampai matiku.

Ai, mengapa kau mundur maju? Masih malukah kau, padahal hari ini hari pernikahan kita?” Hayati hendak menghulurkan tangannya, tetapi lebih dahulu dilihatnya pula muka Aziz. Aziz tetap melihat dengan rasa tak tentu. Dengan perasaan mundur maju, hayati menghulurkan tangan, kerana hendak dipegang oleh si sakit. Tangan itu dibawanya ke mulutnya hendak diciumnya, tiba-tiba badannya gementar, tangan itu dilepaskannya kembali: “O … kau berinai jari, ya, ya, saya lupa, kau sudah kawin, kau sudah kepunyaan orang lain, sudah hilang dari tangan saya.”

Sekaranglah baru dia insaf sedikit, dia kembali teranjak di tilamnya. “Sekarang saya insaf, haram saya menyentuh tangannya. Dia bukan tunangku, bukan isteriku!” Diambilnya hujung selimutnya, ditutupnya mukanya. Kemudian dia berkata: “Keluarlah semuanya, pergilah semuanya, tinggalkan saya seorang diri di sini. Saya tidak ada perhubungan dengan orang-orang itu, mereka pun telah putus pula dengan saya pergilah, keluarlah, segera!”

Terbangunlah perasaan kasihan dari hati sanubari Hayati melihat nasib anak muda itu, lalu dicubanya hendak memberut kepala Zainuddin dengan tangannya yang halus. Tiba-tiba sebelum terbarut, tangannya direnggutkan oleh suaminya, dan dibimbingnya keluar.

Bersambung…

Pengarang: HAMKA

Tajuk : Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck

 

_______________________________

Note: Ah!! Apa yang tuan ceritakan ini, seolah-olah menceritakan akan diri tuan!!

2 comments:

Anash said...

....pun panjang bana nak dibaca...
(nota kaki: siapakah 'tuan' yang dimaksudkan itu?)

muhamad amin ismail said...

Yang itu biarlah rahsia... :)