Wednesday, March 3, 2010

Berdoa selepas azan

Alhamdulillahi wakafa… ah, tadi sedang aku membelek-belekkan kitab ku (untuk kuliah malam ini) terlintas di kepala ku akan beberapa hadis yang menerangkan akan kelebihan berdoa diantara waktu azan dan iqamat..

Yang mana  waktu diantara azan dan iqamat merupakan suatu waktu yang diharapkan doa akan dimakbulkan. Oleh yang demikian, seseorang disunatkan memperbanyak bacaan doa ketika itu. Dari Anas R.A, bahawa Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud:

“Doa yang dibaca diantara azan dan iqamat tidak akan pernah ditolak.” (Diriwayatkan oleh Abu Daud, An-Nasa`i dan At-Tirmizi. Beliau berkata:”Hadis ini hasan lagi sahih.” Anas menambah lagi:”Para sahabat bertanya:”Apakah yang harus kami baca, wahai Rasulullah? Nabi S.A.W menjawab:”Pohonlah keampunan dan keselamatan di dunia dan di akhirat kepada Allah.”
                                (Diriwayatkan oleh Abu Daud).

Dari Abdullah bin Amar, Bahawa:
”Seorang lelaki bertanya: “Wahai Rasulullah! Benarlah para muazzin itu lebih utama daripada kami?  Nabi S.A.W bersabda:”Baccalah seperti apa yang dikumandangkan oleh muazzin, jika azan telah dikumandangkan maka bacalah doa. Sebab membaca doa ketika itu dimakbulkan oleh Allah.”
                (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud)

Dari Sahl bin Sa`ad bahawa, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:
”Ada dua perkara yang tidak akan ditolak, pertama membaca doa ketika azan. Kedua, membaca doa dalam keadaan gawat (Dimana salah seorang antara kamu berkecamuk dalam peperangan).
                               (Diriwayatkan oleh Abu Daud).

Dari Ummu Salamah, katanya: “Rasulullah S.A.W mengajarkan bacaan doa kepadaku ketika azan maghrib, “Ya Allah! Ini adalah saat datangnya malam-Mu, berlalunya siang-Mu, dan suara orang-orang yang memohon kepada-Mu, maka ampunilah dosaku”.
                                   (Diriwayatkan oleh Abu Daud)

Moga, kita sama-sama dapat manfaat darinya.. ameen

1 comment:

Maarifat Naga Sakti said...

www.maarifatnagasakti.blogspot.com