Thursday, February 19, 2009

Imtihan

Ada lagi 2 hari untuk exam, aku perlu "banyakkan" masa untuk menatap kitab " Hadir Alam Islami". Madah yang pada ku agak sukar, agar sukar untuk ku menghafal akan fakta-fakta yang berkaitan dengan tajuk kitab tersebut.

Kadang-kadang terlintas difikiran ku, macam mana sahabat-sahabat dulu berjaya dalam madah tersebut. Jika mereka berjaya kenapa aku tidak???? Mungkin ini kerana aku kekurangan mengulangkaji akan madah tersebut. Dan banyak berbuat dosa. AstaghfiruLlahal azim.. wa atubu ilaka.

Allah telah berfirman:


وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

{Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran); supaya kamu bersyukur.} [An-Nahl : 78].

Dari ayat ini jelas menunjukkan bahawa ketika mana manusia dilahirkan ke bumi, tiada mengetahui apa-apa. Dan selepas itu lah dia mula belajar cara merangkak, berjalan dan berlari. (untuk penerangan lebih lanjut berkenaan dengan tafsir ayat tersebut boleh lah terus ke http://www.permaya.org artikel yang bertajuk "Tanda-tanda pemikiran dan penghujahan Agama diantara Jahiliah dan Islam Bhg.1 "

Macam mana dia boleh merangkak? berjalan?? dan kemudian berlari??? ianya tiada lain kerana ada keinginan dalam dirinya untuk ketiga-tiga perkara diatas. Ada pun untuk sampai ke peringkat berlari.. entah berapa banyak kali dia terjatuh dari bangunnya. Tapi dia terus berusaha sehingga berjaya.

Moga ia menjadi iktibar buat ku.....!!!! gambareee!!!!

*Allahumma la sahla illa ma ja`altahu sahla, wa anta taj`alal hazna iza shi`ta sahla!!!

No comments: