Monday, February 2, 2009

Rehlah & Tongkat (Bhgn.1)

Lama benar ku menyepikan diri, terasa agak "kekok" untuk memulakan kembali. Apa pun akan ku cuba semampu mungkin, dengan hasrat untuk mengumpulkan kembali apa yang ingin ku kongsi bersama para pembaca disini.

Masih segar dalam ingatan ku tentang pemergian atukku yang tercinta, walaupun diketika itu ku berada di kejauhan, aku sentiasa mendoakan agar atukku mendapat rahmat serta keampunan dari Yang Maha Pengampun..ameen

Rabu 28-2-09: Seramai 65 orang pelajar dan 3 orang dari tenaga pengajar dan juga kakitangan Jamiah Ulom berkumpul di perkarangan Jamiah untuk menyertai rehlah yang dianjurkan oleh pihak jamiah, sebilangan besar pelajar adalah dari bidang Pengajian Islam, dan beberapa orang sahaja dari bidang Kuliah Bahasa Arab. Pada masa yang sama juga pihak Jamiah telah menyediakan 3 buah bas untuk menampung kesemua pelajar yang turut serta pada rehlah tersebut.

Tepat jam 3-20Petang, dengan diketuai oleh Pengetua Kuliah Pengajian Islam Dr Yahya Mahdi, kami bertolak dari Sanaa`a menuju ke Aden. Setelah setengah jam kami berada didalam bas.. kami berhenti disebuah masjid untuk mendirikan Solat Asar berjamaah.

Sesudah semuanya selesai.. kami meneruskan perjalanan, tepat jam 6-15 malam, dengan diketuai oleh ust ibrahim (salah seorang kakitangan Jamiah) kami mula membaca ma`thurat, selepas membaca ma`thurat Ustaz Ibrahim mencadangkan agar diadakan program berbentuk ilmiah disepanjang perjalanan tersebut. Dia mengarahkan aku agar mentaklifkan kepada beberapa orang pelajar yang akan mengambil serta untuk memperdengarkan bacaan ayat suci Al-Quran serta terjemahaannya, Hadis Nabi bersama dengan syarahnya, Nasyid dan lain-lain hal.

Setelah mentaklifkan kesemuanya, kami pun berhenti untuk menunaikan Solat Maghrib dan Isya`, (jama`).

Setelah meneruskan kembali perjalanan tersebut, bermula lah program yang dinanti-nantikan itu tadi, aku dilantik sebagai pengerusi majlis, membuka majlis dengan memuji-muji kebesaran Allah S.W.T. kemudian bagi meneruskan majlis tersebut kami diperdengarkan bacaan ayat suci Al-Quran dari adik Safwan, setelah itu dibukakan seluas-luasnya perbincangan mengenai ayat-ayat suci Al-quran yang dibacakan sebentar tadi.

Kemudian kami didengarkan pula sepotong hadis Nabi dari akh Aimanuddin, hadis yang mana menjanjikan pahala yang besar bagi mereka yang sedang berada di jalan Allah, dan diantara yang dimaksudkan dengan hadis tersebut..adalah mereka-mereka yang sedang menuntut ilmu Allah. Diketika itu juga aku membaca kan satu hadis berkenaan kelebihan bagi mereka yang menghafaz 10 ayat dari surah Al-Kahf.

Bagi memeriahkan lagi program tersebut, kami didengarkan nasyid dari akh Hazim & juga Aisamuddin.

Tepat jam 12-30 malam, Sampailah kami di Aden. Disebabkan beberapa masalah yang tak dapat dielakkan, Kami terpaksa bermalam ditepi pantai, dengan beralaskan kain pelikat, berbantalkan beg pakaian ku, sudah cukup membuatkan aku tidur dengan lena, "Siap berdengkur lagi": kata salah seorang dari sahabatku.

Tepat jam 5-00 pagi, kedengaran azan pertama dilaungkan, menandakan masuknya waktu subuh bagi kawasan Aden dan yang sewaktu dengannya. Aku bergegas-gegas bangun untuk berwuduk dan sebagainya. Setelah selesai solat Subuh di masjid yang berdekatan dengan tepi pantai, kami sama-sama menikmati pemandangan yang begitu indah (matahari naik). Subhanallah..

Di satu sudut yang lain pula.. aku terlihat beberapa orang dari sahabat ku sedang menendang bola, timbul la keingingan ku untuk menyertai sama, lantas ku dekati mereka itu... setelah beberapa kali ku menyepak bola.. datang lah bola tersebut kepada ku sekali lagi.. bila mana ku cuba untuk menyepaknya.. Krak...krak... lutut kiri ku berbunyi.. krak..krak..sebelah kanan pula berbunyi.. ku pun berundur beberapa langkah ke belakang..lantas terduduk... erm..sambil ku terduduk..sambil ku berfikir.. ah.. kedua-dua belah lutut ku terseliuh lagi.

Bersambung.....

*Bismillahillazi la yadurru ma`as mihi syai un fil ardi wala fissamai, Wahuwassami ul alim

No comments: