Wednesday, February 4, 2009

Rehlah & Tongkat (Bhgn.2)

Krak...krak... lutut kiri ku berbunyi.. krak..krak..sebelah kanan pula berbunyi.. ku pun berundur beberapa langkah ke belakang..lantas terduduk... erm..sambil ku terduduk..sambil ku berfikir.. ah.. kedua-dua belah lutut ku terseliuh lagi.

Ku cuba bangun lagi sekali tapi ternyata aku gagal. Aku terus duduk, dengan harapan agar lutut ku yang terseliuh itu masuk kembali (uratnya). Kejadian yang sebegini adalah perkara biasa bagi ku, cuma.. kali ini amat serius.. diketika aku sedang duduk, aku didatangi oleh Jamdi dan Fizal. Mereka menghulurkan tangan kepadaku agar aku dapat berpaut dan sekaligus bangun.

Alhamdulillah dengan bantuan kedua orang sahabat ku itu, aku dapat berdiri dan bila ku mula membuka langkah ku dapati lutut kiri ku amat serius. Ia membengkak dengan serta merta. Dengan ter"henjut-henjut" aku menuju ke satu tempat duduk. Setelah duduk seketika datang pula Fahim untuk melihat lutut ku, sedang dia melihat lantas dia mengangkat kakiku dengan harapan utk masuk kat kembali lututku yang terseliuh.. alhamdulillah ada sedikit perubahan walaupun sakit itu tetap ada.. AstaghfiruLlah..wa atubu ilaik..

Jam 8-00 Pagi kami mula bertolak, menuju ke satu tempat untuk bersarapan pagi. Selepas bersarapan kami terus menuju ke pantai untuk mandi-manda. Maklum lah udah lama benar tak mandi laut. Setelah salin pakaian aku terus terjun ke laut.. dalam keadaan terhinjut-hinjut.. hehe sekali fikir.. nak tergelak juga..

Sesudah masuk ke laut, alhamdulillah sakit itu berkurangan. hampir 2 jam berendam kemudian kami pun naik untuk bersiap-saip solat, ghoda` (lunch), balik ke hotel dan yang semestinya untuk berehat.

7.00 Malam setelah bersiap-siap kami pun mula bertolak menuju ke Aden Mall. Setelah 1 jam setengah disana, kami pun beransur-ansur keluar untuk makan malam, ketika itu lah aku terlihat ust Ibrahim memegang tongkat yang baru dibelinya. Lantas aku bertanya kan tentang tongkat tersebut. Dia memberi tahuku bahawa dia baru membelinya sebentar tadi, kedai tersebut tidak jauh dari situ. Dan dia berjanji akan membawa ku ketempat tersebut.

Setelah selesai makan pagi ust Ibrahim mengajak ku ke tempat tersebut, tapi pabila dia melihat aku yang berjalan terhinjut-hinjut, dia pun menanyakan jika ada orang lain yang boleh menemaninya untuk ke kedai tongkat tadi. Lalu aku bertanyakan Aiman dengan kira-kiranya boleh dia membantu ku untuk menemani ust Ibrahim. Dengan tanpa banyak bertanya Aiman terus bersetuju. Lalu ku memberikannya wang sebanyak Ry 800. Tidak beberapa lama kemudian muncul lah Aiman dan ust Ibrahim bersama dengan tongkat baru ku. Inilah pertama kali ku menggunakan tongkat, lintas dihati ku.

Bersambung........

*Allahumma a`fini fi badani, Allahumma a`fini fi sam`ie, Allahumma afini basori..La ila ha illa anta.

No comments: