Tuesday, February 24, 2009

Menghitung Hari

Segala puji hanya bagi Allah S.W.T . Tuhan yang mentadbirkan sekalian alam. Selawat & salam keatas Baginda S.A.W, keatas ahli keluarga, dan sahabat-sahabat Baginda S.A.W.

Tinggal beberapa hari saja lagi keputusan peperiksaan akan keluar, tak dapat juga ku lukiskan akan perasaan aku pada masa ini. Amat bercelaru dan berdebar- debar. Pelbagai andaian yang melintas keluar dan masuk dikepala ku. Ala bizikrillahi tat main nul qulub..

15-4-2008 . Adalah kali ke empat aku memasuki Sana`a International Airport dan kali ke empat ku jejakkan kaki ini, dengan niat untuk menghabiskan "madah mutabaqi" (mata pelajaran yang berbaki).

Perancangan asalnya ku ingin berada disini hanyalah untuk 3-5 bulan sahaja. Tapi sehingga kini genaplah 10 bulan, berada di bumi Iman & Hikmah. Ku hanya bisa merancang, tetapi Allah jua lah yang menentukannya.

Apa pun ku bersyukur, kerana sepanjang ku berada disini dalam tempoh 10 bulan, banyak perkara yang dapat ku pelajari, antaranya muhadoroh di jamiah, talaqi, tasmi` quran secara hafazan, berpersatuan & erti sebuah pengorbanan.

Muhadoroh: Doktor Ahmad Qatran adalah pensyarah ku pada madah "Hadir Alam Islami". Yang mana madah tersebut membincangkan tentang kemajuan Islam (merangkumi stretegik, hasil bumi & dll) , kemasyarakatan, Isu semasa negara Islam seperti Palestin & Iraq. Kejatuhan khilafah Utsmaniah dan sebagainya. Jazakumullahu khairan kathira ya doktor.

Talaqi: Sebelum ini aku amat jarang talaqi, bilamana aku sampai ke yaman, kawan sebilik ku sham mengajak ku untuk bertalaqi berhampiran Jamiah Iman (sheikh Abduh). Wa nafa ana bi ulumihi wa ulumi syaikhina.. ameen..

Tasmi` Quran: Sheikh Halili, Salah seorang sheikh yang tak asing lagi di kalangan masyarakat Yaman (dalam bidang Al-Quran wal qiraat). Bila mana aku perdengarkan bacaan ku pada sheikh, aku sedar akan banyak lagi yang perlu aku perbaiki, lebih-lebih lagi makhraj huruf. Allahummarhamni bil qur`an. Allahummazakkirni minhu ma nasiitu. Wa allimni minhu ma jahiltu ameen.

Berpersatuan: ketika dalam flight, aku sering berfikir, apa akan terjadi bilamana sampai di Yaman nanti. Kerana sebilangan besar dari sahabat-sahabat ku telah pun pulang ke Malaysia. Adapun yang berada di Yaman majoritinya adalah pelajar baru. Adakah aku akan serasi dengan mereka? Pening kepala ku memikirkan semua ini, tapi bilamana sampai sehinggalah hari ini, alhamdulillah persoalan yang bermain dikepala ku itu tadi lenyap dari fikiran ku begitu sahaja. Kerana kebanyakkan dari mereka adalah agak peramah, mudah dirapati, ada pun yang sebaliknya agak sedikit, moga-moga ukhwah kita berkekalan..ameen

Dan yang terakhirnya, erti sebuah pengorbanan, dalam tajuk ini aku lebih berminat untuk meng"khulasohkan" sahaja. Walaupun kita merasakan sesuatu itu adalah yang terbaik untuk kita. Kadang-kadang kita perlu berkorban dengan melepaskannya, kerana disana ada sesuatu yang perlu dikejar. mungkin ianya lebih penting lagi. wallahu a`lam.. entah apa sebenarnya yang sedang bermain difikiran ku dengan tajuk ini..

Wa Akhiran untuk kali ini, apa yang baik dari Allah. Adapun yang kurang itu dari kelemahan diri ini, insan yang dhaif.

* Penantian itu kehausan???

No comments: