Thursday, January 1, 2009

1 January 2009

الحمدلله الذي ارسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله وكفى بالله شهيدا

Setelah selesai solat asar, ku bersiap-siap untuk menghadirkan diri ke rumah PERMAYA, kebetulan sebentar tadi ku terima msg dari sofi (iman) yang berbunyi "Makluman: Program malam ini akan disampaikan oleh Sheikh Abdul Manan. Muhadhoroh bertajuk "Maal Hijrah". Bertempat di PERMAYA. Solat maghrib berjemaah. Semua dijemput hadir". Alhamdulillah malam ni ada muhadoroh dari sheikh, moga-moga kehadiran ahli pada malam ini memberangsangkan.

Setiap kali ingin ku keluar rumah, akan ku pastikan 3 benda akan berada di dalam poket ku, pertamanya wallet, kalau tak bawa habis la aku ketika nak bayar tambang bas, dan juga dalam wallet ada beberapa salinan pasport dan juga iqamah(visa) , pun penting juga, kedua nya ialah kunci rumah, nantikan tak pasal-pasal ziarah rumah sendiri, dah takde kunci, macam mana nak masuk rumah? ketiga nya tak lain dan tak bukan adalah hp nokia ku, agar mudah utk berhubung dengan sahabat-sahabat, lebih-lebih lagi diketika "towari`" (kecemasan).

Setelah ketiga-tiga itu berada dalam poket ku, baru la ku mencapai jam dan cincin "hadiah dari abah ku". Ketika mana sedang aku memakai jam tersebut, tiba-tiba terlihat tarikh 1-1, aik tak kan jam ni dah rosak kot. Baru 2 minggu lepas sham menolong ku membeli jam tersebut di Saudi Arabia (ketika dia mengerjakan haji) tak kan dah habis beterinya. "fikir ku lagi". (kebiasaan nya bila nak tau jam itu rosak tarikh dia akan bertukar kepada tarikh 1-1 "jam digital sahaja").

Sedang aku memeraskan otak, tiba-tiba baru ku teringat yang hari ni adalah 1 january 2009. Adui... aku terlupa, semalam kan 31-12.. Ya Allah..aku ini pelupa. Kuat kan lah ingatan ku Ya Allah, "Robbana la tua khizna, innasina, au akhto`na..ameen pinta ku. Hari ini adalah bukan 1 january semata, bahkan ia mengubah segalanya, bila teringat tahun baru mesti akan terlintas tentang umur, target untuk belaja, target untuk berkerja, target untuk kawin, dan yang semestinya target kita dalam menuju kepada sang Pencita.

Erm, ok la azan maghrib dah dilaungkan di Masjid Ansar, ku ingin berjemaah disana, maaf andai ada bahasa yang kurang menyenangkan, wassalam

* Rodhitu biLlahi robba, wa bil islami dina, wabi Muhammadin S.A.W nabiyyaw wa Rosula

No comments: