Wednesday, January 14, 2009

Satey Oh Satey

"Min, Jom kite buat satey? "kata Sham kepadaku setelah merasai kuah kacang yang sedang mendidih di atas dapur.

"Satey? best juga tuh, tapi kena la beli semua barang-barang tuh dulu, erm.. barang-barang keperluan untuk satey kite beli dekat Ct Mart. Arang kita beli kat baharat (sebelah kedai dobi). Cuma sekarang erm.. serai kita minta dengan abey kelate, dawai (tempat untuk bakar satey) pula akan ku ambil kat rumah Permaya" Balasku.

Kol 10.30 malam bermula la kerja memotong ayam, setelah siap kesemuanya bahan-bahan utk pemerapan (bawang puting, bawang besar, halia, lada hitam, jintan putih, jintan manis, serai, kesemuanya di blender) digaulkan bersama ayam yang telah di potong oleh atiq. Setelah siap digaul, diperapkan semalaman.

Kol 4.00 ptg semalam bermula lah kerja-kerja mencucuk satey.

kol 8 malam, baru je nak mulakan kerja utk membakar satey-satey yang telah di cucuk petang tadi, tiba-tiba.. alamak gelap.. "bekalan letrik terputus daa" kata salah seorang dari kami. memandangkan dah setengah jam pun masih tiada letrik lagi.. kami terpaksa la teruskan agenda seterusnya yaitu agenda membakar satey walaupun dalam keadaan gelap gelita. Erm rasanya cukup dulu setakat ni. apa kata kita tengok gambar sambil bercerita... jom pakat kelih (tengok @ lihat).


(Satey yang siap dicucuk dari sudut tepi)



(Dari 5 ekor ayam "setiap ekor seberat 1.1 Kg" berjaya menghasilkan 100 cucuk satey)



(Nak tunggu satey masak, lambat lagi, jom kita habiskan nasi yang masih berbaki "
kata Fakhrurazi (tengah) kepada Zulkhairi & Husin")



(candid camera)




("Bila nak menyala api ni..?!" seloroh Lan kepada Atiq)



(Diantara tetamu yang hadir , disebelah kanan)




(Balik jangan tak balik..kang hangus tak sedap)



(Cinta satey)



(Tengah bersiap untuk menjamu selera)



(Tambah-tambah, jangan tak tambah)



(Kuah kacang, timun & bawang tidak dapat dipisahkan lagi, serta limau untuk pencuci mulut kata orang ditempat kenduri kahwin)


(Jom makan)


Sebenarnya masih ada gambar yang nak di upload kan.. tapi tidak berkesempatan. insyaAllah akan edit balik dalam masa terdekat (andai berkesempatan). Alhamdulillah.. walaupun pada asalnya hanya lah dengan niat untuk melepaskan geram sebab lama tak makan satey, tapi kerjasama dalam gambar tersebut jelas menunjukkan ikatan ukhwah yang tersimpul rapi. Uhibbukum Fillah...

*Allahumma innaka ta`lam anna hazihil qulub, qodij tama at ala mahabbatik, wal taqot ala to atik, wa tawahhadat al da`watik, wa ta ahadat ala nusroti syariatik, fawassiqillahumma robitotaha, wa`dim wuddaha, wahdiha subulaha, wamla aha binurikallazi la yakhbu, wasyroh suduroha bifaidil imani bik, wa jamili tawakkuli alaik, wa ahyihallahumma bima`rifatik, wa amitha ala syahadati fi sabilik, inna ni`mal maula wa ni`man nasir.. ameen.

No comments: