Friday, January 23, 2009

Lega

.الحمد لله والصلاة والسلام على رسولله, وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان !لى يوم الدين

Sesudah selesai solat subuh, ku bersegera melangkah keluar rumah untuk ke pasar. Sambil itu aku ditemani oleh kozi. Sesudah kembali dari pasar, kami terus memotong ikan-ikan yang telah dibeli tadi, sesudah itu dimasukkan ke dalam plastik dan seterusnya kedalam "el-mari eis" (peti sejuk).

Min, Bangun-bangun! dah jam 12 nih, kejap lagi dah nak jumaat!! kata Zulkhairi sambil mengejutkan aku dan Sham. Sesudah bersiap-siap ku terus menyegerakan langkah ku menuju ke masjid untuk mengerjakan solat Jumaat.

Setelah selesai solat, aku Kozi & Lan menahan bas untuk ke "Damai Restoran". Seperti yang sedia maklum, Hari ni diadakan majlis aqiqah sempena kelahiran anak Cik Hamdan di "Damai Restoran". Makan besar hari ni...kata ku dalam hati.

Alhamdulillah, minggu ini tentera-tentera israel telah pun berundur dari bumi Gaza, walaupun seluruh dunia lega dengan berita pengunduran tersebut, perlu kita sedar akan jumlah yang terkorban (Syahid) dan juga jumlah yang cedera. Begitu juga dengan kemusnahan yang berlaku. Ada juga sumber yang mengatakan bahawa kemusnahan yang berlaku lebih teruk daripada beberapa kali gempa bumi. Ya Allah!! Terimalah pengorbanan mereka...ameen.

Semalam, aku menerima mesej dari seorang sahabatku di Malaysia. Walaupun hanya ditype satu perkataan, ianya benar-benar dapat melegakan hati ini yang sekian lama tertanya-tanya. Ia membuat kan aku lega setelah sekian lama menjadi persoalan di minda ku. Moga apa yang telah kita rancang dulu menjadi kenyataan...ameen.

Jam menunjukkan pukul 5.00 petang. Aku ingin bersiap-siap dulu sementara menunggu masuk waktu Maghrib. cukup la disini dulu untuk kali ini. Moga bersua lagi dilain waktu. Moga kita semua sentiasa dalam redha-Nya..ameen

Sesungguhnya setiap yang baik itu dari-Nya dan yang sebaliknya itu dari kelemahan diri ku sendiri.

Wassalam

*Allahumma afini fi badani, Allahumma afini fi sam`ie, Allahumma afini fi basori..La ilaha illa Anta..

No comments: