Saturday, January 17, 2009

Keranamu Gaza

Khamis 3:26 Petang. Ku menerima mesej dari syarikat telekomunikasi Sabafon, mengajak untuk sama-sama hadir ke "Mahrojan Nasrotu Ghazzah" Bertempat di Medan Sab`ien.

Jumaat 11:30 Pagi. Untuk mengelak dari kesibukan lalu lintas, kami berempat (penulis, Kozi, Ayah Su n Atiq) sepakat untuk menunaikan solat Jumaat di Masjid Presiden. Kebetulan Medan Sab`ein bersebelahan dengan masjid tersebut.

11:50 Pagi. Kami sampai ke Masjid tersebut, oleh kerana masih ada 20 minit sebelum masuk waktu jumaat, kami sama-sama menghayunkan langkah menuju ke Medan Sab`ein untuk melihat persiapan yang diaturkan oleh pihak penganjur.

12:10 Tengah Hari. Azan dilaungkan menandakan masuknya waktu solat. Kami bergegas menuju ke Masjid.

MEDAN SAB`EIN: Sesudah selesai mengerjakan solat Jumaat, aku, Khairi, Kozi & Atiq bergambar dipersekitaran masjid tersebut (maklumlah kali pertama menjejakkan kaki di "Jamik Rais), selepas itu kami mula menghayunkan langkah menuju ke tempat perhimpunan ..pabila sampai... Tiba-tiba bulu roma ku mula berdiri tegak.. bila mendengar laungan dari para hadirin dan hadirat...diantara laungan-laungan yang berkumandangan:

" Birruh..Biddam .. Nafdika Ya Aqso!!!"

" Birruh..Biddam .. Nafdika Ya Falastin!!!"

" Birruh..Biddam .. Nafdika Ya
Ghazzah!!!"

" Birruh..Biddam .. Nafdika Ya Hamas!!!"

Allahu Akhbar!! Inilah kali pertama aku merasainya. Dengan begitu bersemangat aku pun mengikut sama melaungkan apa yang dilaungkan oleh lautan manusia.. diketika aku melaungkan dengan penuh bersemangat... aku dapat merasai.. ramai orang Yaman yang memandangku.. ini adalah perkara yang biasa bagiku..kerana aku adalah ajnabi.. sambil bertakbir sambil ditemuramah oleh arab-arab Yaman.. akan asal usul ku.. dengan masa yang begitu singkat itu..sudah cukup untuk mengeratkan silaturrahim diantara aku dan orang Yaman.. sedang siku kami bertautan sambil bertakbir.... Begitulah diantara sifat-sifat orang Yaman.. peramah dan mudah mesra.

Perhimpunan itu lebih meriah dengan ketibaan Syeikh Abdul Majid Az Zindani, Dengan laungan takbir dari puluhan ribu manusia, Syeikh Abdul Majid diiringi oleh askar-askar beliau menuju ke pentas. Dibukakan upacara tersebut dengan laungan-laungan berbentuk bantuan & sokongan ke atas Palestin, kemudian Dr Fawwaz (Bekas Mudir Am Muassasah Al -Quds) menyampaikan kata-kata aluan beliau, serta menceritakan perihal yang sedang berlaku di Palestin diketika ini. Dalam ucapan beliau juga, beliau menyeru agar para Pemimpin di tanah arab menyalurkan bantuan yang sewajarnya kepada Semenanjung Gazza yang menjadi mangsa kekejaman tentera israel.

Para hadirin makin bersemangat melaungkan kata-kata jihad, bilamana Syeikh Abdul majid menyampaikan ucapan beliau, di ketika itu juga ada sesetengah hadirin yang merempuh pasukan keselamatan untuk naik ke pentas, untuk berdiri bersama-sama Masyayeikh yang hadir pada perhimpunan tersebut.

Syeikh Al-Zindani dalam ucapannya menyebut bahawa seluruh lapisan masyarakat Yaman daripada pihak pemerintah dan rakyat bersatu dalam isu Palestin mengutuk tindakan Israel terhadap penduduk Gaza. Ini satu isyarat jelas kepada pemerintah Israel. Kemudian beliau menyeru para pemimpin Arab dan dunia Islam agar menyatukan saf dan menegaskan bahawa mereka tidak menerima tindakan Mesir menutup sempadan Rafah. Beliau juga menegaskan bahawa Presiden Republik Arab Mesir, Hosni Mobarak turut sama terlibat dalam pembunuhan penduduk Gaza.

Beliau menyeru para pemerintah supaya menggesa PBB mengambil tindakan terhadap Israel yang telah mengisytiharkan perang secara terbuka terhadap Gaza. Seterusnya Syeikh Al-Zindani menyeru para ulama Islam supaya mengeluarkan fatwa secara bersepakat tentang perbuatan golongan yang membantu Israel menekan penduduk Gaza adalah haram di sisi Islam. Agar seluruh dunia mengetahuinya. Beliau juga memberi amaran agar jangan ada mana-mana pihak yang menghalang bantuan rakyat Yaman ke Gaza yang akan dihantar dengan kapal melalui terusan Suez.

Dengan berakhirnya ucapan Syeikh Abdul Majid itu tadi, berakhirlah perhimpunan pada kali ini. Moga-moga dengan perhimpunan itu tadi, sedikit sebanyak dapat menyedarkan para pemimpin di tanah arab khususnya, dan seluruh dunia am nya.. Moga-moga nasib umat islam di Gaza terbela.. ameen.

Ya Allah! Ampunkanlah kelemahan kami, berikanlah kesedaran kepada kami, dan bangkitkanlah orang-orang yang akan berjihad daripada kalangan kami. Amin.

* Oleh kerana line kurang memuaskan pada pagi ini, gambar-gambar akan dipostkan dilain hari.. InsyaAllah..

No comments: