Monday, April 13, 2009

Berita Baik Buat Lepasan Yaman. Jom pakat gi..


“Kenapa tidak kita buat satu perjumpaan budak-budak lepasan Yaman?”

“Kan dah ramai pelajar kita yang sudah pulang ke Malaysia.”

“Molek jugak tu, nanti dapat kita rapatkan semula ukhuwah sesama pelajar Yaman.”

“Boleh kita kembalikan nostalgia semasa di Yaman dahulu.”

Di atas ini adalah antara dialog awal yang keluar dari pandangan sahabat-sahabat kita lepasan pelajar Yaman yang telah berada di bumi Malaysia. Dari perbincangan ringkas yang santai-santai inilah tercetusnya idea untuk mengumpulkan para lepasan Yaman di dalam satu program.


“Kita buat rehlah.” Cadang Syam via SMS kepada kami. Waktu itu, dia berada di Kedah.

Setelah berbincang dengan beberapa orang yang secara tidak langsung bertindak sebagai urusetia, akhirnya kami membuat keputusan untuk menganjurkan rehlah lepasan pelajar Yaman. Namun sayang sekali, Syamsul Musa yang mencadangkan idea rehlah ini tidak sempat bersama kami. Dia telah kembali. Kembali ke Bumi Iman dan Hikmah untuk meneruskan perjuangan yang belum selesai di sana.

Tapi baru-baru ini khabarnya dia sudah dipinang orang, nampaknya sejuzuk dari perjuangannya itu sudah pun terlangsai. Namun, masih banyak lagi yang akan diharunginya. Didoakan agar Syam bersama kawan-kawan yang lain dikuatkan semangat dalam perjuangan meraih ilmu yang diredhai Allah Taala.

Tinggalkan dulu sejenak mereka di bumi Yaman dengan agenda mereka. Sekarang kita kembali balik ke tanah air Malaysia tercinta ini.

Rehlah yang dirangka itu akan diadakan di Kuala Berang, Terengganu. Satu kawasan air terjun yang dipanggil Belukar Bukit. Tempat tersebut masih lagi ori flora dan faunanya.

“Mencabar juga ye tempat ni.” Kata salah seorang daripada kami semasa pergi meninjau kawasan tersebut. Yang dimaksudkan dengan mencabar itu adalah kerana pemandu kereta mestilah mempunyai kecekapan mengelak tompok-tompok tahi lembu yang merata-rata di jalan.

Program yang kami namakan ‘Rehlah Ukhuwah; mengimbau memori Yaman’ ini insya-Allah akan diadakan pada 24 & 25 April ini (Jumaat & Sabtu). Bertempat di Belukar Bukit, Kuala Berang. Masing-masing peserta dikehendaki berkumpul pada jam lapan pagi Jumaat di Masjid Rusila. Dari situ, kita akan konvoi bersama-sama ke tapak perkelahan.

Rehlah ini terbuka kepada semua lepasan Yaman (Muslimin sahaja) tanpa membatasi sama ada mereka adalah bekas ahli PERMAYA ataupun sebaliknya. Sebagaimana juga ukhuwah yang sama-sama kita bina di Yaman suatu ketika dahulu, tiada jurang ataupun benteng yang memisahkan antara kita.

Antara mantan pimpinan tertinggi PERMAYA yang sudah bersetuju menghadirkan diri ialah Ust. Fazali, Ust. Pok Nik, Ust. Syed Norhisyam, Ust. Syed Azwan, Ust. Zulkhairi, Ust. Wan Nubli, ust. Mazlan Nawi, Ust. Haji Amin, Ust. Azuri, dan Ust. Mad ABC.

Kepada mereka yang membaca tulisan ini diharap supaya tolong menghebahkannya kepada sahabat-sahabat kita yang lain. Kami juga sangat berharap agar rehlah ini akan dapat mengumpulkan seramai mungkin lepasan pelajar Yaman demi untuk mengejabkan lagi ikatan ukhuwah yang sama-sama kita simpulkan sewaktu di Republik Yaman dahulu.

Untuk melihat banner rehlah sila ke pautan di bawah:

-http://www.alwatary.blogspot.com
-http://www.alories.blogspot.com
-http://www.gengskoop.blogspot.com

Untuk pertanyaan lanjut sila hubungi:

-Syed Ahmad : 014 8234 783
-Syed Azwan : 014 8040 975


Ukhuwah Manifestasi Keutuhan Ummah


Sumber: www.permaya.org


Note: Sila hebahkan kepada semua!

2 comments:

cahaya bulan said...

salam.. bestnya awak belajar kat yaman kan.. bagaimana agaknya suasana kat sana..:)

al-mutawwi` said...

w,salam. erm..a,ah memang sblm nih belajar kat yaman. n alhamdulillah baru je habis, hampir sebulan dah kat M,sia. suasana alhamdulillah ok jek. kalu nak tau tentang yaman masuk la web rasmi persatuan di sana www.permaya.org . Syukran sudi ziarah