Wednesday, April 29, 2009

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck (Bhg. 1)

Anak Orang Terbuang

Matahari telah hampir masuk ke dalam peraduannya. Dengan amat perlahan, menurutkan perintah dari alam ghaib, ia beransur turun, turun ke dasar laut yang tidak kelihatan ranah tanah tepinya. Cahaya merah telah mulai terbentang di ufuk barat, dan bayangannya tampak mengindahkan wajah lautan yang tenang tak berombak, di sana sini kelihatan layar perahu-perahu telah berkembang, putih dan sabar.

Ke pantai kedengaran suara suara Iloho gading atau Sio saying, yang dinyanyikan oleh anak-anak perahu orang Mandar itu, di tingkah oleh suara geseran rebab dan kecapi. Nun, agak di tengah, di tepi pagaran anggar kelihatan puncak dari sebuah kapal yang telah berpuluh tahun ditenggelamkan di sana.Dia seakan-akan penjaga yang teguh, seakan-akan stesen dari syaitan dan hantu-hantu penghuni Pulau Laya-laya yang penuh dengan keghaiban itu. Konon khabarnya kalau ada orang yang akan mati hanyut atau terbunuh, kedengaranlah pekik dan ribut-ribut tengah malam di dalam kapal yang telah rosak itu!

Pada waktu senja demikian, kota Mengkasar kelihatan hidup. Kepanasan dan
kepayahan orang bekerja siang, apabila telah petang diubat dengan menyaksikan matahari yang hendak terbenam dan mengecap hawa laut, lebih-lebih lagi bila suka pula pergi makan angin di jambatan, iaitu panorama yang sengaja dijorokkan di laut, berhampiran benteng kompeni. Di benteng itulah, kira-kira 90 tahun yang lalu,Pangeran Diponegoro menghabiskan hari tuanya sebagai buangan politik.

Sebelah timur adalah tanah lapang Karibosi yang luas dan dipandang suci oleh penduduk Mengkasar. Menurut tahayul orang tua-tua, bilamana hari akan kiamat, Kara Eng Data akan pulang kembali, di tanah lapang karibosi akan tumbuh tujuh batang beringin dan berdiri tujuh buah istana, persemayaman tujuh orang anak raja-raja, pengiring dari Kara Eng Data. Jauh di darat kelihatan berdiri dengan teguhnya Gunung lompo Batang dan Bawa Kara Eng yang hijau nampak dari jauh.

Dari jambatan besi itu akan kelihatanlah perkahwinan keindahan alam dengan teknik manusia. Ke laut nampak kecantikan lautan, ke darat kebesaran Allah dan ke sebelah kanan kelihatanlah anggar baru, anggar dari pelabuhan yang ketiga di Indonesia, sesudah Tanjung Perak dan Tanjung Priok.

Di tepi pantai, di antara Kampung Baru dan Kampung Mariso berdiri sebuah rumah bentuk Mengkasar, yang salah satu jendelanya menghadap ke laut. Di sanalah seorang anak muda yang bersia kira-kira 19 tahun duduk termenng seorang dirinya menghadapkan mukanya kelaut. Meskipun matanya terpentang lebar, meskipun begitu asyik dia memperhatikan keindahan alam di lautan Mengkasar, rupanya fikirannya telah melayang jauh sekali, ke balik yang tak tampak dimata, dari lautan dunia pindah ke lautan khayal.

Ia teringat pesan ayahnya takkala beliau akan menutup mata, ia teringat itu, meskipun dia masih lupa-lupa ingat. Ayahnya berpesan bahawa negerinya yang asal bukanlah Mengkasar, tetapi jauh di seberang lautan, yang lebih indah lagi dari yang didiaminya sekarang; di sanalah sasap jeraminya.

Jauh ….. kata ayahnya, jauh benar negeri itu, jauh di balik lautan yang lebar, subur dan nyaman tanamannya. Ayahnya berkata, jika Mengkasar ada Gunung Lompo Batang dan Bawa Kara Eng, di kampung nya pun ada dua gunung yang bertuah pula, ia Gunung Merapi dan Singgalang. Di Gunung Merapi ada talang perindu, di Singgalang ada naga hitam di dalam telaga di puncaknya. Jika di sebut orang keindahan Bantimurung di Maros, di negerinya ada pula air terjun yang lebih tinggi. Masih terasa di fikirannya keindahan lagu serantih yang kerap kali di lagukan ayahnya tengah malam. Ia tak tahu benar apakah isi lagu itu, tetapi rayunya sangat melekat dalam hatinya. Ada pantun-pantun ayahnya yang telah hafal olehnya lantaran dinyanyikan dengan nyanyian serantih yang merdu itu:

“Bukit putus Rimba Keluang,
direndam jagung dihangusi.
Hukum putus badan terbuang,
terkenang kampung kutangisi,”

“Batang kapas nan rimbun daun,
urat terentang masuk padi,
Jika lepas laut ketahun,
merantau panjang hanya lagi.”

Siapakah gerangan anak muda itu?

Dia dinamai ayahnya, Zainuddin. Sejak kecilnya telah dirundung oleh kemalangan… Untuk mengetahui siapa dia, kita harus kembali kepada suatu kejadian di suatu negeri kecil dalam wilayah Batipuh Sapuluh Koto (Padang Panjang) kira-kira 30 tahun yang lalu.

Seorang anak muda bergelar Pendekar Sutan, kemanakan Datuk Mantari labih, adalah Pendekar Sutan kepala waris yang tunggal dan peninggalan harta ibunya, kerana dia tak bersaudara perempuan. Menurut ada Minangkabau, amat malangnyanya seorang laki-laki jika tidak mempunyai saudara perempuan, yang akan menjagai harta benda, sawah yang berjenjang, Bandar buatan, lumbung berperang, rumah nan gadang. Setelah meninggal dunia ibunya, maka yang akan mengurus harta benda hanya tinggal ia berdua dengan mamaknya, Datuk Mantari Labih. Mamaknya itu usahkan menukuk dan menambah, hanya pandai menghabiskan saja. Harta benda, beberapa tumpak sawah, dan sebuah gong pusaka telah tergadai ke tangan orang lain. Kalau Pendekar Sutan mencuba hendak menjual atau menggadai pula, selalu dapat bantahan, selalu tidak semuafakat dengan mamaknya itu. Sampai dia berkata: “Daripada engkau menghabiskan harta itu, lebih baik engkau hilang daripada negeri, saya lebih suka.”

Darah muda masih mengalir dalam badannya. Dia hendak kahwin, hendak berumahtangga, hendak melawan laga kawan-kawan sesama gadang. Tetapi selalu dapat halangan dari mamaknya, sebab segala penghasilan sawah dan ladang diangkutnya ke rumah anaknya. Beberapa kali dia mencuba meminta supaya dia diizinkan menggadai, bukan saja mamaknya yang menghalangi, bahkan pihak kemenakan-kemenakan yang jauh, terutama pihak yang perempuan sangat menghalangi, sebab harta itu sudah mesti jatuh ke tangan mereka, menurut hukum adat : “ Nan sehasta, nan sejengkal, dan setompok sebuah jari”.

Pada suatu hari, malang akan timbul, terjadilah pertengkaran di antara mamak dan kemenakan. Pendekar Sutan berkeras hendak menggadaikan setumpak sawah, untuk belanjanya beristeri, kerana sudah besar dan dewasa belum juga dipanjat “ijab kabul”. Mamaknya meradang dan berkata: “Kalau akan berbini mesti lebih dahulu menghabiskan harta tua, tentu habis segenap sawah di Minangkabau ini. Inilah anak muda yang tidak ada malu, selalu hendak menggadai, hendak mengagum”.

Perkataan itu dikatakan di atas rumah besar, dihadapan mamak-mamak dan kemenakan yang lain. Pendekar Sutan naik darah lantaran malu, tetapi masih ditahannya. Dia berkata:” Mamak sendiri juga pernah menggadai, bukan untuk mengahwinkan kemenakan, tetapi untuk mengahwinkan anak mamak sendiri. Berapa tumpak sawah dikerjakan oleh isteri mamak, kami tidak mendapat bahagian”.

“ Itu jangan disebut,” kata Datuk Mantari labih. “ Itu kuasaku, saya mamak disini, menghitamkan dan memutihkan kalian semuanya dan menggantung tinggi membuang jauh”.

“ Meskipun begitu, hukum zalim tak boleh dilakukan”.
“ Apa ?...Engkau katakan saya zalim ? “ kata Datuk Mantari Labih sambil melompat kemuka, dan menyentak kerisnya, tiba sekali di hadapan Pendekar Sutan. Malang akan timbul, sebelum dia sempat mempermainkan keris, pisau belati Pendekar Sutan telah lebih dahulu tertancap di lambung kirinya, mengenani jantungnya.

“ Saya luka, tolong…,” Cuma itu perkataan yang keluar dari mulut Datuk Mantari Labih. Dan dia tak dapat berkata-kata lagi. Seisi rumah riuh.

Beberapa orang mendekati Pendekar Sutan, tetapi mana yang mendekati, mana yang rebah. Sebab gelar pendekar itu didapati dengan “keputusan`, bukan sembarang gelar saja.

Orang rumah itu riuh, pekik yang perempuan itu lebih-lebih lagi. “Amuk-amuk!,” orang di kampung segera tahu tong-tong berbunyi. Penghulu Kepala lekas diberitahu Penghulu Suku tahu pula. Beberapa jam kemudian Pendekar Sutan ditangkap dan Datuk Mantari Labih mati tidak beberapa jam setelah tertikam.

Bersambung...........

* Penulis: Haji Abdul Malik Karim Abdullah (HAMKA)
* Tajuk: Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck

No comments: