Monday, April 27, 2009

Kubang Bujuk

Salam ukhwah, setelah ku melangkah keluar dari cc, aku terus menuju ke Madrasah Al-Quran Kubang Bujuk dengan nawaitu untk bermalam disana.

Kubang Bujuk adalah salah sebuah pusat pengajian (Tahfiz & Alim) di Kuala Terengganu. Yang aku tahu ia juga adalah diantara pusat Tahfiz yang tertua di Malaysia. Disitu lah banyaknya lahir para "huffaz" @ pun Qari`.

Sebelum ke Yaman, di Kubang Bujuk lah tempat aku menghafaz Al-Quran, hampir 6 tahun aku disitu, menghafaz + bermain badminton + bermain wau.

Kalu nak type pengalaman semasa belajar di Kubang Bujuk, sampai esok type pun belum habis. Jadi ku ringkas kan sahaja @ pun khulasoh nya untuk berbuat sesuatu mestilah bersabar. Kerana Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang bersabar.

Setelah bangun pagi, ku menuju ke bilik air, untuk menyucikan diri. Sesudah solat subuh berjemaah. Aku terus mencari sahabat-sahabat ku yang masih ada di madrasah tersebut. Yang aku pasti hanya ada 3 orang sahaja pelajar yang aku kenali. Ada pun yang berbaki semuanya pelajar baru. Kecuali tenaga pengajar.

Sedang aku khusyuk mendengar bayan subuh, tiba-tiba ku terpandang kepada Abdullah Basri. Salah seorang dari rakan sekuliah ku ketika di Yaman. Dia pun terkejut bila melihat aku. Kami sama-sama berpelukan menandakan lamanya kami tidak ketemu. Sesudah habis bayan subuh aku terus mengajak basri untuk sarapan pagi di kedai Abang Man. Pagi tu aku pekena roti canai dan nasi dagang terengganu sepuas-puasnya dengan Basri & adik ku Shahir. Sambil makan sambil berbual mengingatkan kembali akan kenangan-kenangan ketika di Yaman.

Sesudah itu, aku mohon mengundur diri untuk ke tempat yang dijanji kan yaitu di Masjid Terapung.

Cukup la dahulu untuk kali ini, bersua lagi dilain masa. andai ada kata-kata ku yang kurang menyenangi akan pembaca, ku harapkan maaf dari kalian.

Apa yang baik adalah dari-Nya ada pun yang kurang itu adalah kelemahan diri ini wassalam.


amin ismail
27-04-09
Nasi Sumatera Sri Kijang

No comments: