Saturday, April 11, 2009

Pemarah vs Peramah

Sedang aku khusyu` membaca cerpen karangan pak Hamka yang bertajuk Di Dalam Lembah Kehidupan, datang seorang (muslimat) lalu duduk bersebelahan dengan ku (dalam flight).

" Adik dari mana??" tanya ku setelah hampir setengah jam flight tersebut berada di udara.

" Saya berkerja di Bahrain, dan transit di UAE selama beberapa jam, dan sekarang saya ingin pulang ke Indonesia" Balasnya kepada ku.

" Kerja apa di Bahrain?" tanya ku lagi.

" Pembantu rumah" jawabnya dengan ringkas.

" Sudah berapa lama ya?" tanyaku lagi dengan niat ku untuk ingin tahu.

" Sudah 2 tahun" katanya lagi.

Timbul dalam hati ku perasaan ingin tahu akan layanan orang Bahrain kepada pembantu rumah mereka.

" Macam mana dengan layanan majikan anda??"

" Dia seolah-olah berfikir lantas menjawab " Layanannya kurang baik".

" Berapa pendapatan anda setiap bulan?? (aku terpaksa menggunakan bahasa melayu fushah untuk berkomunikasi dengannya kerana bilamana aku cakap B.melayu biasa die enggak mengerti).

"Erm dia pun berfikir.. lantas bagitau kepadaku akan gajinya dalam perkiraan Rupiah.. selepas mendengar die menyebut dalam angka juta.. aku pun mencelah, waduh, banyak benner" kami pun sama-sama ketawa.

Herm, kalu nak type kesemua dialog diantara kami, memang ruangan ini amatlah tidak mencukupi, jadi cukup lah setakat ini untuk tatapan pembaca, ketemu lagi dilain masa.

Wassalam

No comments: