Sunday, December 6, 2009

As-Syeikh As-Syahid Abdullah Azam Ulama' dan Mujahid zaman ini.

Dipetik dari www.permaya.org

Abdullah Yusuf Azzam dilahirkan pada tahun 1941 di Desa Asba’ah Al-Hartiyeh, Propinsi Jiniin, Tanah Suci Palestina yang diduduki Israel. Beliau dibesarkan di sebuah rumah yang bersahaja dimana Beliau memperolehi didikan agama, ditanamkan kecintaan terhadap Allah dan Rasul-Nya SAW, serta terhadap Mujahid yang berjuang di jalan-Nya dan terhadap orang-orang yang soleh yang mencintai kehidupan akhirat. Ketika masih kanak-kanak, Abdullah Azzam sudah menonjol di antara kanak-kanak yang lain. Beliau sudah bergerak melaksanakan dakwah Islam semenjak muda. Teman-teman sepergaulan mengenali beliau sebagai seorang anak yang soleh.

Beliau telah menunjukkan tanda-tanda yang luar biasa sejak muda dan guru-guru beliau telah mengenali tanda-tanda ini sejak beliau masih di Sekolah rendah.Beliau memperoleh pendidikan rendah dan menengah di desanya dan kemudian melanjutkan pendidikan di Sekolah Tinggi Pertanian Khadorri hingga memperoleh diploma. Meskipun beliau yang termuda di antara teman-temannya, namun beliau adalah yang terpandai dan terpintar.Setelah menamatkan pendidikannya di Khadorri Beliau bekerja sebagai guru di Desa Adder, Jordan Selatan. Kemudian beliau menyambung pelajaran di Fakulti Syariah, Universiti Damaskus, Syria sehingga memperolehi gelaran B.A. di bidang Syariah pada tahun 1966.


Ketika tentera Yahudi merebut Tebing Barat pada tahun 1967, Sheikh Abdullah Azzam memutuskan untuk berpindah ke Jordan, kerana beliau tidak ingin hidup di Palestin yang berada di bawah pendudukan Yahudi. Melihat bagaimana kereta kebal Israel maju memasuki Tebing Barat tanpa mendapatkan perlawanan yang bererti, menimbulkan perasaan bersalah dalam diri beliau sehingga membuat beliau semakin mantap untuk berhijrah dengan maksud untuk berjihad di jalan Allah.

Pada akhir dekad 1960-an, dari Jordan beliau bergabung dalam jihad menentang pendudukan Israel atas Palestin.Tidak lama kemudian beliau melanjutkan pelajaran di Mesir dan memperoleh gelaran Ijazah Sarjana dalam bidang Syariah di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Pada tahun 1970, setelah jihad terhenti kerana kekuatan PLO diusir keluar dari Jordan, Beliau menjadi pensyarah di Universiti Jordan di Amman. Setahun kemudian pada tahun 1971, Beliau memperolehi biasiswa dari Universiti Al-Azhar dimana beliau melanjutkan pendidikan dan memperoleh Doktor Falsafah dalam bidang Usul-Fiqh pada tahun 1973. Selama di Mesir inilah beliau mengenali keluarga As-Syahid Syed Qutb (1906-1966). Sheikh Abdullah Azzam sudah lama turut serta dalam jihad membebaskan Palestin.Namun ada beberapa hal yang tidak disukainya, iaitu orang-orang yang terlibat di dalamnya sangat jauh dari Islam. Beliau menggambarkan bagaimana orang-orang ini berjaga-jaga sepanjang malam sambil melihat kartun dan mendengar musik, dan menganggap bahawa mereka sedang menunaikan jihad untuk membebaskan Palestin. Sheikh Abdullah Azzam juga menyebut meskipun ada ribuan orang di khemah penempatan, tetapi jumlah orang yang hadir untuk solat berjemaah boleh dihitung dengan satu tangan sahaja. Beliau berusaha mendorong mereka untuk menerapkan Islam sepenuhnya, namun mereka tidak menghiraukannya. Suatu hari beliau bertanya kepada seorang “Mujahid” secara retorik, agama apa yang ada di belakang revolusi Palestin, “Mujahid” itu menjawab dengan jelas dan terang, “Revolusi ini tidak memiliki dasar agama apapun”.

Kesabaran Abdullah Azzam hilang, beliau kemudian meninggalkan Palestin dan berpindah ke Arab Saudi dan mengajar di berbagai universiti di sana. Ketika itu Sheikh Abdullah Azzam sedar bahawa hanya dengan bersatu padu baru umat ini akan memperolehi kemenangan, lalu jihad dan senjata adalah kesibukan dan pengisi waktu luangnya.

“Jihad hanya dengan senjata. TIDAK dengan Bertolak Ansur, TIDAK dengan Perundingan Damai, TIDAK dengan Dialog”, kalimat tersebut menjadi pegangan beliau. Beliau mempratikkan apa yang selalu beliau ucapkan sehingga beliau menjadi salah seorang orang Arab pertama yang bergabung dalam jihad di Afghanistan melawan Soviet Union.Pada tahun 1980, ketika masih di Arab Saudi, Abdullah Azzam mendapat kesempatan berjumpa dengan satu rombongan Mujahidin Afghanistan yang datang untuk menunaikan ibadah Haji. Beliau amat tertarik dengan kelompok ini dan ingin mengetahui lebih banyak lagi mengenai jihad di Afghanistan. Ketika diceritakan kepadanya tentang jihad di Afghanistan beliau berasa inilah jihad yang beliau carikan sejak sekian lama.Beliau segera melepaskan jawatannya sebagai pensyarah di Universiti King Abdul Aziz, Jeddah, Arab Saudi dan berangkat menuju Islamabad Pakistan supaya dapat ikut serta dalam jihad. Beliau berpindah ke Pakistan agar dapat lebih dekat dengan perjuangan jihad di Afghanistan, dan di sanalah beliau mengenal pemimpin-pemimpin Mujahidin. Saat-saat pertama berada di Pakistan, Beliau ditawarkan untuk memberikan kuliah di International Islamic University di Islamabad. Namun hal ini tidak berlangsung lama kerana beliau memutuskan untuk meninggalkan universiti agar dapat mencurahkan seluruh waktu dan tenaganya untuk berjihad di Afghanistan. Pada permulaan dekad 1980-an, Sheikh Abdullah Azzam langsung turun ke medan jihad di Afghanistan. Di jihad inilah beliau merasa puas kerana telah memenuhi kerinduan dan kecintaan untuk berjuang di jalan Allah seperti sabda Rasulullah SAW : “Berdiri satu jam dalam pertempuran di jalan Allah lebih baik daripada berdiri menunaikan solat selama enam puluh tahun”.

Terinspirasi oleh Hadis ini Sheikh Abdullah Azzam beserta keluarganya memutuskan untuk berpindah ke Pakistan agar lebih dekat dengan medan jihad. Tidak lama selepas itu beliau berpindah lagi dari Islamabad ke Peshawar untuk lebih dekat lagi dengan medan jihad dan syahid. Di Peshawar, bersama dengan Usamah bin Ladin yang juga teman terdekatnya, Sheikh Abdullah Azzam mendirikan Baitul-Anshar (Mujahideen Services Bureau dengan tujuan untuk menawarkan bantuan bagi para Mujahidin di Afghanistan. Perkhidmatan ini juga menerima dan melatih para sukarelawan (Foreign Mujahideen) yang berpusu-pusu datang ke Pakistan untuk turut serta dalam jihad.

Dapat diduga,semua hal ini masih belum cukup memuaskan keinginan Sheikh Azzam dalam berjuang di jalan Allah. Keinginan inilah yang akhirnya membawanya ke barisan hadapan di medan pertempuran. Di Afghanistan beliau jarang menetap di suatu tempat. Beliau selalu berkunjung ke seluruh pelosok negara. Dalam kunjungan ini, Sheikh Abdullah Azzam menyaksikan secara langsung kepahlawanan orang-orang awam yang telah mengorbankan segala apa yang mereka miliki termasuk jiwa mereka demi tertegaknya Islam.Beliau selalu berdoa agar para Mujahidin yang terpecah belah dapat bersatu padu.Beliau selalu mengundang orang-orang yang belum bergabung dalam pertempuran untuk menjinjing senjata dan maju ke barisan hadapan sebelum terlambat.

Abdullah Azzam sangat terpengaruh dengan perjuangan jihad di Afghanistan. Beliau menjadi salah satu tokoh yang paling menonjol dan berpengaruh bersama dengan pemimpin-pemimpin bangsa Afghanistan lainnya. Beliau tidak pernah kenal penat lelah dalam menyebarkan perjuangan jihad di Afghanistan ke seluruh dunia, khususnya dalam kalangan umat Islam. Beliau menggeliling dunia, menyampaikan panggilan kepada Kaum Muslimin untuk beraksi mempertahankan agama dan Tanah Muslim. Beliau menulis sejumlah buku tentang Jihad, seperti Join the Caravan, Signs of Ar-Rahman in the Jihad of the Afghan, Defence of the Muslim Lands dan Lovers of the Paradise Maidens. Bahkan beliau turun langsung ke medan jihad Afghanistan, meskipun usia beliau telah lebih dari 40 tahun. Beliau menjelajahi Afghanistan, dari utara ke selatan, dari timur ke barat, menembus salju, mendaki pegunungan, di bawah panas terik matahari dan dingin yang membekukan tulang, dengan menunggang keldai mahupun berjalan kaki.Beliau mengubah pandangan umat Islam terhadap jihad di Afghanistan dan menjadikan jihad ini sebagai perjuangan yang suci yang merupakan kewajiban seluruh umat Islam di dunia. Hasil dari usaha ini umat Islam dari seluruh dunia turut serta dalam perjuangan ini. Para pejuang Muslim dari seluruh penjuru dunia secara sukarela berhijrah ke Afghanistan untuk memenuhi kewajipan jihad dalam menegakkan Islam serta membela saudara-saudari Muslimin dan Muslimah mereka yang tertindas.

Kehidupan Sheikh Azzam berkisar hanya untuk satu tujuan iaitu menegakkan hukum Allah di muka bumi ini, yang merupakan tanggungjawab yang pasti bagi setiap dan segenap umat Muslim. Beliau yakin bahawa jihad wajib dilaksanakan sampai Khilafah Islamiyyah tertegak sehingga cahaya Islam menerangi seluruh dunia.

Beliau juga mendidik keluarganya dengan semangat perjuangan yang sama. Beliau menolak jawatan di beberapa universiti dengan menyatakan bahawa dirinya tidak akan sekali-kali meninggalkan jihad kecuali jika gugur di medan perang atau terbunuh. Beliau selalu menekankan kembali bahawa tujuannya yang terakhir adalah membebaskan Tanah Suci Palestin. Dalam hal ini beliau menyatakan: “Saya tidak akan meninggalkan Tanah Jihad kecuali karena tiga hal. Pertama, saya terbunuh di Afghanistan. Kedua, saya terbunuh di Pakistan. Ketiga, saya ditangkap dan diusir dari Pakistan”

Perjuangan jihad di Afghanistan telah membuat Abdullah Azzam menjadi pendorong utama dalam memperjuangkan Islam di zaman moden sekarang. Beliau berperanan dalam meluruskan pendapat umat Islam sekarang tentang kewajipan jihad dan kepentingannya dalam menegakkan Khilafah Islamiyyah. Beliau menjadi ikutan bagi generasi muda yang menyambut panggilan jihad. Sekali waktu beliau berkata : “Saya merasa seolah-olah berumur 9 tahun. Tujuh setengah tahun dalam jihad di Afghanistan dan satu setengah tahun dalam jihad di Palestin. Sisa tahun lainnya tidak bermakna sama sekali”.

Dari atas mimbar Sheikh Azzam berulangkali menekankan pegangannya : “Jihad tidak boleh ditinggalkan sampai hanya Allah SWT saja yang disembah. Jihad akan terus berlangsung sampai Kalimah Allah ditinggikan. Jihad sampai semua orang yang tertindas dibebaskan. Jihad untuk melindungi kehormatan kita dan merebut kembali Tanah kita yang dirampas. Jihad adalah jalan untuk mencapai kejayaan abadi!!!!

Sejarah dan semua orang yang mengenali dengan rapat Sheikh Abdullah Azzam mencatatkan keberanian beliau dalam berbicara tentang kebenaran. Setiap saat Sheikh Abdullah Azzam mengingatkan seluruh Kaum Muslimin bahawa : “Umat Islam tidak dapat dikalahkan oleh umat lain. Kita umat Islam tidak akan dikalahkan oleh musuh-musuh kita, namun kita boleh dikalahkan oleh diri kita sendiri”.

Sheikh Abdullah Azzam adalah salah seorang contoh seorang muslim yang berakhlak dengan baik, dengan amal solehnya, dengan ketaqwaannya kepada Allah SWT dan dengan kesederhanaannya dalam segala hal. Beliau tidak pernah mencemari hubungan baiknya dengan orang lain. Sheikh Azzam selalu mendengarkan pendapat para pemuda, Beliau amat disegani dan tidak terdapat sedikitpun rasa takut di dalam hatinya kepada makhluk lain kecuali Allah SWT. Sheikh Azzam adalah orang yang selalu berterus terang, tulus dan mulia. Beliau tidak pernah mencaci orang lain atau berbicara yang tidak baik mengenai orang lain. Satu saat sekelompok Muslim yang tidak berpuas hati dengan beliau di Peshawar melabelkan Sheikh Azzam sebagai kafir dan menuduhnya meminta wang dari kaum Muslimin untuk kegunaan peribadinya sendiri. Ketika Sheikh Azzam mendengar hal ini,beliau mengirimkan mereka berbagai hadiah. Namun kelompok tersebut tetap saja mencaci maki, mengumpat dan memfitnah beliau namun beliau tetap mengirimkan kepada mereka hadiah. Bertahun-tahun kemudian, akhirnya golongan ini menyedari kesalahannya mereka berkata : “Demi Allah, kami belum pernah menemui seseorang seperti Sheikh Abdullah Azzam. Beliau tetap saja memberi kami wang walaupun kami selalu mengutuk dan mencaci beliau” Selama perjuangan jihad di Afghanistan berlangsung, Beliau telah berhasil menyatukan berbagai kelompok Mujahidin dalam jihad ini. Dan tentu saja kebanggaan beliau terhadap Islam menimbulkan rasa benci di kalangan musuh agama, sehingga musuhnya membuat rencana untuk menamatkan riwayat beliau. Pada November 1989, sejumlah bahan peledak TNT telah diletakkan di bawah mimbar dimana beliau selalu menyampaikan khutbah setiap hari Jumaat. Kuantiti letupan yang diletakkan sangat banyak sehingga sekiranya ia meletup, kuasa letupan itu akan menghancurkan seluruh Masjid termasuk apa saja dan siapa saja yang berada di dalamnya. Namun Allah yang Maha Kuasa memberikan perlindungan-Nya dan bom tersebut tidak meletup.

Musuh-musuhpun semakin berhasrat melaksanakan rencana jahat mereka. Mereka mencuba sekali lagi di Peshawar tidak lama setelah kejadian tersebut. Ketika itulah Allah SWT telah menetapkan agar Sheikh Abdullah Azzam meninggalkan dunia sebagai seorang syahid(insyaAllah).Dan Sheikh Abdullah Azzam wafat dengan cara yang sangat gemilang pada hari Jumaat iaitu pada 24 November 1989 pukul 12.30 tengahari. Musuh-musuh Allah meletakkan tiga bom di jalan yang sempit yang hanya dapat memuatkan satu kereta sahaja. Jalan tersebut adalah jalan yang selalu dilalui oleh Sheikh Abdullah Azzam untuk menunaikan solat Jumaat. Pada hari Jumaat itu, Sheikh Azzam bersama dengan dua orang anaknya, Ibrahim dan Muhammad, serta salah seorang anak As Syahid Sheikh Tamim Adnani (salah seorang pahlawan jihad Afghanistan lainnya), menaiki kereta melalui jalan tersebut.Kereta pun berhenti di mana bom yang pertama berada, dan Sheikh Azzam turun untuk meneruskan perjalanan dengan berjalan kaki. Musuh-musuh yang sudah menanti segera meletupkan bom tersebut. Bunyi letupan yang dahsyat dapat didengari oleh seluruh manusia di seluruh penjuru kota.

Orang-orang berpusu-pusu keluar dari masjid untuk mengetahui apa yang telah berlaku. Setibanya mereka di tempat kejadian, mereka menyaksikan pemandangan yang mengerikan. Hanya sedikit saja yang tersisa dari kendaraan yang hancur lebur. Tubuh anaknya yang kecil, Ibrahim, terlempar ke udara sejauh 100 meter, demikian pula dengan kedua anak lainnya, berterbangan pada jarak yang hampir sama. Potongan-potongan tubuh mereka tersebar di pohon-pohon dan kawat-kawat listrik. Sementara tubuh Syahid Sheikh Abdullah Azzam tersandar di dinding, tetap utuh dan tidak cacat sama sekali, kecuali sedikit darah terlihat mengalir dari mulut beliau.

Letupan itu telah menamatkan riwayat hidup Sheikh Abdullah Azzam di dunia ini yang mana seluruh kehidupannya telah beliau korbankan demi menegakkan agama Allah di atas muka bumi ini. Perhatikanlah firman Allah SWT : “Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul-Nya mereka ini akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, iaitu : Para Rasul, Para Siddiqiin, Para Syuhada dan Para Solehin. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya” [QS An-Nisaa:69]

Beliau dimakamkan di Makam Para Syuhada di Peshawar, Pakistan, dimana beliau dikuburkan bersama-sama dengan ratusan Syuhada yang lain.Semoga Allah menerima beliau sebagai Syuhada dan menganugerahinya darjat yang tinggi di sisi-Nya. Tiada seorangpun mujahidin di dunia ini yang tidak mengenali atau mengagumi Sheikh Abdullah Azzam selain untuk sama-sama mengikuti beliau dalam memperjuangkan agama Allah SWT sehingga Islam tertegak atau dia dikurniakan mati syahid umpama pepatah Arab : "Hidup mulia atau mati sebagai syuhada".

____________________
Allah berfirman:


إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (١١١)

Yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka Dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada Yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga Yang demikian ialah) sebagai janji Yang benar Yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi Yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan Yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan Yang besar.
" (Surah At-Taubah:111)

No comments: