Wednesday, June 30, 2010

Temuduga

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang mentadbir sekalian alam. Selawat & Salam ke atas Baginda S.A.W, juga ke atas ahli keluarga Baginda serta para sahabat Baginda seluruhnya.

Amma ba`dhu

Alhamdulillah, setelah 2 minggu terlantar dikatil hari ini menampakkan sedikit perubahan pada kaki ku yang sakit. Baru boleh berjalan walaupun masih terhincut-hincut. Kebetulan pada pagi ini ada temuduga di majlis agama.. ku terpaksa gagahi jua walau pun berkerusi roda untuk kesana, kerana dah hampir 6 bulan aku menunggu panggilan temuduga (susulan yang pertama). Rugilah kalau aku tak dapat menghadirkan diri pada temuduga tersebut. Ya Allah permudahkanlah segala urusan ku.

Erm.. baru-baru ini, aku berhadapan dgn detik yang mencemaskan.. antara hidup dan mati ku. Yang mana tiba-tiba badan ku terasa pening dan kebas, dadaku terasa sakit, degupan jantungku amat lemah. Diketika itu hanya “mati” yang berlegar dikepala, teringat akan segala kesilapan dan kesalahan (dosa-dosa) yang dilakukan. Aku hanya mampu mengucap kalimah “Lailaha Illah”.. hanya itu yang terkeluar dari bibirku..

Tubuhku menampakkan pucat dan mula terasa sejuk.. “seolah-olah tiada darah” kata ayah ku. Hati ku amat kuat untuk melawan keadaan tersebut, tapi kekuatan yang sedia ada tidak mampu untuk melawanya..  ingin saja kupejami mataku. Tetapi abah dan sepupuku berkali-kali berpesan agar jangan tutup mata (tidur).. setelah beberapa ku terus mengucap.. tiba-tiba semangat ku untuk melawan semua itu hadir.. mukaku mula kemerahan (darah).. Allahu Akhbar.. Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau Ya Rabb!!

Lalu kudipapah dan dibaringkan diatas katil. Semua mula senyum menandakan bersyukur diatas perubahan tersebut. Dan akulah orang yang paling perlu bersyukur diketika itu, kerana masih diberikan peluang untuk meneruskan sisa-sisa umurku dalam mengabdikan diri kepada-Nya..

Tidak perlu aku ceritakan akan keadaan ibu dan adik ku pada masa itu, hanya linangan airmata yang menemani mereka…

Ok, aku perlu bersiap-siap untuk ke majlis agama.. ku mohon doa dari kalian, agar segala urusanku dipermudahkan-Nya…

wassalam

2 comments:

ZihNuN FaTiN said...

insyaAllah sabar kita akan berbalas...sakit itu kn penghapus dosa..sy doakan amin cepat2 sembuh..aamin...=)

muhamad amin ismail said...

ameen Ya Rabb.. syukran sudi ziarah.. moga diberkati-Nya... ameen