Friday, December 19, 2008

Allahummaghfirli Zunubi

Firman allah yang bermaksud:

"Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau amat melimpah belas kasihan dan rahmatMu". Surah Al-Hasyr ayat 10.

Alhamdulillahi wa kafa, terasa amat berat kepala ku pada hari ini. Entah apa sebenarnya yang sedang melanda dibenak fikiran ku, mungkin kerana semalam (rabu) hampir 8 jam berjemur dibawah cahaya matahari, kerana ingin menyaksikan kejohanan bola sepak piala duta yang dianjurkan oleh Lajnah Sukan & Kebudayaan (PERMAYA).

Alhamdulillah, kejohanan pada kali ini amat meriah berbanding dengan tahun yang telah lepas, yang mana disertai lebih dari 100 orang peserta dari setiap maahad dan jamiah, dengan kehadiran peserta yang begitu memberansangkan, Pengarah program terpaksa membentuk 8 pasukan, dan dari 8 pasukan tersebutlah dibahagikan kepada 2 kumpulan.

Dengan menggunakan format liga, juara dan naib jura dari kedua kumpulan tersebut akan melayakkan diri ke separuh akhir, dua pasukan yang kalah pada separuh akhir akan bertemu untuk tempat ke 3 & 4, dan dua pasukan yang menang akan bertemu untuk menentukan johan dan naib johan. kepada pasukan yang kalah usaha lagi, agar dapat merealisasikan impian anda pada kejohanan yang akan datang.

Dalam masa yang sama, ku diamanahkan sebagai pengurus pasukan Taiz. alhamdulillah berjaya menduduki tempat yang ke-3.

Disebalik trofi, pingat dan hamper yang ditawarkan, ada satu maksud yang tersirat disebalik kejohanan tersebut. Ianya adalah untuk merapatkan ukhuwah dikalangan masyarakat Malaysia di bumi Yaman. Bertepatanlah dengan Motto PERMAYA yaitu "Ukhuwwah Manifestasi Keutuhan Ummah". Moga Ukhuwah yang terbina berkekalan.

Ah kepala ku masih berdenyut, perut ku pula memulas dan terasa loya. Ia membuatkan aku sering ke dur moyah (bilik air). Mungkin kerana tersilap makan, Allahummaghfirli Zunubi..Allahummaghfirli Zunubi..Allahummaghfirli Zunubi. Setakat ini dulu, ketemu lagi dilain kali (andai dipanjangkan umur).

*Allahumma afini fi badani, Allahumma afini fi sam`ie, Allahumma afini basori..La ilaha illa Anta..

No comments: