Tuesday, December 16, 2008

La YukallifuLlahu Nafsan..illa wus`aha...

Firman Allah yang bermaksud:
(ingatlah) bahawa kehidupan dunia (yang tidak berdasarkan iman dan taqwa) hanyalah ibarat permainan dan hiburan, dan jika kamu beriman serta bertaqwa, Allah akan memberikan kamu pahala amal kamu, dan ia tidak meminta kepada kamu harta benda kamu (melainkan untuk memberikan kamu barang yang lebih baik daripadanya). Surah Muhammad Ayat 36.

Alhamdulillah. ku bersyukur diatas nikmat yang tiada terhingga. yaitu Iman dan Islam. moga-moga ia terus tersebar ke serata alam! ameen..

Terasa terlalu kaku untuk ku memulakan semua ini. ianya tiada lain, kerana inilah pertama kali ku menulis di blog ini. adapun sebelum-sebelum ini. aku lebih gemar mengisi blog ku dengan cerpen dan novel yang ditulis oleh pak Hamka. bukan ku tidak meminati penulis-penulis buku yang lain. iya kadangkala terlintas di fikiranku. apakah yang menyebabkan aku lebih gemar mengisi blog ku dengan cerpen dan novel pak Hamka?! telah pun ku teliti, kerana tulisan-tulisan pak Hamka benar-benar memberikan kesan yang mendalam buat ku. lebih-lebih lagi bila ku menghayati watak yang dibawa oleh Zainuddin (Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck) dan Hamid (Di Bawah Lindungan Kaabah) kedua dua watak itu benar-benar membuatkan aku menginsafi akan mereka yang mengalami nasib seperti kedua watak tersebut.

Ia membuatkan aku sedar. Ada orang yang lebih bersedih dari kesedihan yang ku alami diketika ini, andai aku bernasib malang, akan ada orang yang lebih bernasib malang, walaupun ku dikejauhan dari ahli keluarga ku, dari kampung halaman ku, namun aku masih dikelilingi oleh sahabat-sahabat seperjuangan ku di bumi yang penuh iman dan hikmah ini. Seperti mana sabda baginda S.A.W : " Al- Imanul Yaman, Wal Hikmatul Yamaniyyah"(selingan). Lalu bagaimana pula dengan mereka yang sedang dihimpit kesusahan, kemiskinan, kezaliman dll lagi. Moga kita semua beroleh kekuatan tanpa berputus asa. HasbunaLlah... Wani`mal wakil.

Ku teringat akan firman Allah S.W.T dalam surah Al-baqarah ayat 286 yang bermaksud:


"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menganggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (mereka berdoa dengan berkata): " wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami bersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-yang yang bterdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya menikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum kafir"

Allahummaghfirli...zunubi...

ah, masa benar-benar tidak mengizinkan aku..utk berceloteh lebih panjang..

Sesungguhnya setiap yang baik itu dari-Nya dan yang sebaliknya itu dari kelemahan diri ku sendiri.

Wallahu a`lam.

2 comments:

anayilnur said...

"inna ma'al 'usri yusra, fainna ma'al 'usri yusra"

...janjiNya, beserta kesusahan itu pasti ada kemanisan. Yakinlah. Hasbunallah wanikmal wakil nikmal maula wanikmannasir....

good points you have there. Inspiring.
keep it up!

haja said...

saya suka entry yang ini...