Monday, December 29, 2008

Hijrah & Pengorbanan

.الحمد لله والصلاة والسلام على رسولله, وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان !لى يوم الدين

Sedang ku terlena di buai mimpi, tiba-tiba ku terjaga, entah mimpi apa sehingga ia mengejutkan aku dari tidur, oleh kerana terjaga ku terus bangkit dan menuju ke dur moyah. Membasuh kedua belah tangan, kemudian ku basahi muka ku, dengan air yang agak hangat, maklum lah sekarang ini musim sejuk, nak tak nak kena panas kan air dengan menggunakan sakhonah yang sedia ada di dur moyah.

alhamdulillah..ku bersyukur sangat-sangat kerana kemudahan tersebut ada dirumah yang ku sewa sekarang ini, bila terkenangkan akan sahabat-sahabat lain yang tiada sakhonah (alat pemanas air) di rumah mereka, bagaimanakah keadaan mereka pabila ingin berwudhu` di sebelah subuh. Ya Allah.. Mesti sejuk bangat, apatah lagi mereka yang berada di kawasan tinggi (sekitar kawasan Jamiah Iman). tentu lebih kesejukan. Moga-moga kita semua beroleh ganjaran dari-Nya. ameen.

Sesudah ku berwudhu`, terus ku memasuki bilik dan cepat-cepat mengelap muka, tangan dan kaki ku dengan menggunakan tuala, ah kalau tak dilap mesti akan terasa lebih sejuk lagi ketiga-tiga anggota tadi, sedang ku terfikir semua itu lalu kedengaran azan dari seluruh pelusuk masjid di Sana`a. Menandakan masuknya waktu solat subuh bagi kawasan Sana`a. Setelah bersiap untuk solat, tubuh ini berasa sangat sejuk, ah solat di rumah saja lah hari ni, cuaca diluar sana amat sejuk, bisik hati ku yang penuh kealpaan.

Setelah selesai solat, ku memuji Allah S.W.T dengan berzikir, setelah itu ku mengangkat kedua belah tangan ku lalu berdoa, memohon keampunan dari sang Pencipta. Meminta keampunan buat kedua orang tua ku, " Rabbij al ni muqimassolat, Robbana wa taqobbal du`a, Robbanaghfirli wa liwa lidayya, walil mu`minina yau ma yaqumul hisab" amen. Lalu ku teringatkan akan sahabat ku yang sedang berada dari kejauhan. Ku mendoakan agar di tenangkan hati kami dalam menghadapi semua ini, andai telah termaktub untuk kami adalah jodoh, peliharalah dia untuk ku, andai dia bukan untuk ku, tenangkan lah hati kami ini.. ameen..

Lalu teringatkan akan saudara-saudara kita yang menjadi mangsa kekejaman israel laknatullah. Ya Allah! bantulah saudara-saudara islam kami di Palestin, bantulah saudara-saudara islam kami di Palestin, bantulah saudara-saudara islam kami di Palestin, di Shishan, di Iraq, di Selatan Thailand, di Filipina, dan di semua tempat.

Setelah selesai solat, lalu ku merehatkan diri, bermenung dan berfikir akan beberapa perkara yang sedia belum terjawab, tiba-tiba ku memasuki suatu tempat yang jauh, yaitu di gombak. ah apakah semua ini? kenapa ku mesti berada di sini? bisik hati ku. Oleh kerana ku berada di tempat tersebut, ku terpaksa menurut arus. Menurut arus untuk memastikan apa peranan aku untuk kali ini, bila ku ikuti jadual-jadual yang sedia tersusun, rupanya-nya ku sedang menuntut di UIA Gombak.. Ah kenapa musti Gombak? rintih hati ku lagi. Sedang aku mengikuti pengajian disana, tiba-tiba ku tersedar... ah rupa-rupanya semua itu tadi adalah mimpi.

"La ila ha ILlah" mimpi rupanya, lalu ku menyapu muka ku. Sambil berfikir, kenapa sedimikian rupa mimpi ku pada kali ini? Dari semalam lagi aku bermimpi yang mana mimpi tersebut buatkan aku bermenung sendirian, apakah pentanda semua ini? apakah maksud akan mimpi tersebut, Ya Allah.. amat rumit sekali ujian yang ku hadapi pada kali ini. Mungkin mimpi tersebut ada kaitnya dengan apa yang berlaku pada ku dari akhir Ramadhan lagi. " Allahumma Inni a`uzubika minal hammi wal hazan, wa a`uzubika minal ajli wal kasal, wa a`uzubika minal jubni wal bukhl, wa auzubika min gholabatid daini wa qohrir rijal" amen.. doa ku.

Hari ini adalah diantara hari-hari yang bersejarah (penting) bagi ummat Islam seluruh dunia, hari yang mana berlakunya penghijrahan Rasulullah S.A.W dan para Sahabat Baginda dari kota Makkah ke kota Madinah untuk menyampaikan risalah Islam. Dengan pelbagai dugaaan dan halangan yang dihadapi oleh Baginda S.A.W dan para Sahabatlah kita dapat merasai nikmat Iman dan Islam yang tersebar luas hingga ke hari ini.

Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud:

" Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (Agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)" Surah As-Soff ayat 8.

Firman Allah S.W.t yang bermaksud:

"Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita". Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana" Surat At-Taubah ayat 40.

Dua hari lepas seluruh dunia dikejutkan dengan serangan yang dilancarkan oleh israel laknatullah keatas Palestin, yang mana hampir 1100 orang syahid dan cedera. Untuk mengikuti perkembangan terkini boleh lah klik di sini www.aljazeera.net dan di www.utusan.com.my ruangan luar negara.Walaupun sebelum ini kita sedia maklum bahawa beberapa pihak tertentu sedang mengadakan mesyuarat rundingan damai, tapi ummat islam di sana terus di bunuh dan ditindas. Dan serangan israel kali ini adalah jelas menunjukkan bahawa tiada gunanya lagi proses rundingan damai..


Di antara gambar-gambar serangan israel ke atas Palestin

ingatlah Firman Allah yang bermaksud:

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (Agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu" Surah Al-Baqoroh ayat 120.

Allahummansurna, wala tansur alaina, Ih zimhum, wa zalzilhum wansurna alaihim.. ameen.

Ah terlalu panjang pula tulisan ku hari ni, Sesungguhnya setiap yang baik itu dari-Nya dan yang sebaliknya itu dari kelemahan diriku sendiri, wassalam


* Selamat Menyambut Tahun Baru 1430H

No comments: