Tuesday, December 30, 2008

Allhummaghfirlaha

Salam maal hijrah, sedang ku bersarapan pagi dengan mengunyah khomir di Dairy .. kedengaran nasyid-nasyid jihad (Aqsa) di mainkan, begitu juga di kedai-kedai kaset, Kafeteria, motosikal dan juga kereta-kereta persendirian, dan di setiap masjid pula imam-imam menadah tangan membaca qunut nazilah pada setiap waktu solat. begitu lah suasana disini setiap kali ummat islam diseluruh dunia ditindas. Betapa hebatnya semangat yang mereka tunjuk kan, moga-moga begitu jugalah situasi ummat islam di luar Yaman.

Setakat ni jumlah korban semakin meningkat, begitu juga jumlah yang cedera, korban meningkat kepada 350 orang, dan cedera kepada 1600. Anak-anak kecil yang tidak berdosa menjadi mangsa. Seluruh dunia mengecam akan perbuatan tersebut, tetapi israel memekak kan telinga mereka dan terus melancarkan serangan tanpa henti. Ihzimhum, wa zalzilhum, wansurna alaihim "doaku".

Tepat pukul 6-56 malam waktu Yaman, bersamaan 11-56 malam waktu mesia (waktu Malaysia lebih kedepan dari waktu Yaman 5 jam). Diketika itu aku baru pulang dari mesjid, sedang berada dalam bilik unit it, sedang ku ingin melabuhkan duduk ku di kerusi tiba-tiba kedengaran windows log on, ingat kan ada sahabat-sahabat yang sedang menggunakan komputer @ laptop. puas ku berpaling kiri dan kanan mencari, tadi tidak ada pula.. bila ku fikir balik, baru lah terlintas bahawa bunyi tersebut adalah dari hp ku, baru petang itu aku menukar set as ringtone, tu la, banyak sangat makan pengat, kan dah tak ingat.

Lalu ku mengambil hp dari poket seluar lalu terlihat "1 new message" di screen hp ku, pabila buka rupa-rupanya mesej tersebut adalah dari kakak ku, erm ku terdiam seketika, kenapa kali ini mesej yang ku terima dari kak ogy pada lewat malam? Kerana sebelum ini selalu nya aku akan bermesej pada sebelah pagi je. Ku buka mesej tersebut dengan penuh debaran di hati, Mesej tersebut berbunyi "Amin, mek cik dah (Kg Morak) meninggal dunia jam 11-45 malam waktu M,sia, Al- Fatihah".

Tangan ku bergetar, hati ku gelisah, Ya Allah baru dua minggu lepas mek menjalani pembedahan, minggu ni telah pergi meninggalkan kami, Innalillahi wa inna ilaihi rajiun.

"Allahummaghfirlaha war hamha, wa a`fiha wa`fu anha"

Tiada mampu untuk ku teruskan semua ini, ingin ku tenangkan fikiran ku, aku sedar, apa jua yang berlegar difikiran ku sekalipun, ini lah kenyataan yang harus ku terima..Allah Berfirman: " Fa iza ja a ajaluhum la yas ta`khiruna sa`ataw wala yastaqdimun" Surah An Nahl ayat 61.

insyaAllah ketemu lagi di lain kali, moga ku terus tabah dalam menghadapi hari-hari yang terus mendatang.

* Ya Robbi lakal hamdu kama yanbaghi li jalali wajhika wal azimi sultonik

No comments: