Sunday, December 21, 2008

Robbi yassir, Wala tuassir

Diketika ini, hatiku masih masyghul dengan kealpaan dunia. Harus ku sedar, bahawa dunia ini hanyalah sementara sahaja. Ada pun esok, aku belum tentu mampu untuk mencelikkan mata ini, kecuali dengan izin-Nya..

Minggu ini adalah giliranku untuk ke pasar. Sesudah solat subuh, kuterus melangkah keluar rumah untuk ke sana, Untuk membeli lauk-pauk dan barang dapur. begitulah rutin mingguan kami di rumah sewa, setiap minggu akan bergilir-gilir ke pasar.

Ketika dalam perjalanan pulang ke rumah (dari pasar). kubermenung sendirian, memikirkan akan diriku yang akan pulang ke Malaysia tak lama lagi, apakah yang akan kubawa buat kedua orang tuaku? adakah memadai dengan segulung ijazah? Ah.. usahlah dipeningkan dengan itu semua, apa yang penting sekarang ini, isilah masa yang masih berbaki ini dengan perkara yang bermanfaat, banyakkan talaqi... menghadiri ke kelas tafaqquh fid din.. dll .. Robbisy rohli sodri, Wa yassirli amri, Wah lul uqdatam mil lisani, Yafqohu qouli..

Erm.. mataku mula keletihan, walaupun masih banyak perkara yang ingin diutarakan..tetapi cukup dulu untuk kali ini.. selamat berjuang buat sahabat-sahabatku yang berada di bumi M,sia & Yaman....

Sesungguhnya setiap yang baik itu dari-Nya dan yang sebaliknya itu dari kelemahan diriku sendiri.

* Subhanallahi wa bihamdih, A`dada kholqih, Waridoa nafsih, Wazinata arsyih, Wamidada kalimatih..

No comments: