Thursday, November 26, 2009

Salam Eidul Adha

Salam ukhwah, Alhamdulillah, ku bersyukur diatas segala nikmat pemberian-Nya, moga aku sentiasa sedar akan aku ini adalah hamba-Nya, moga aku dapat menta`ati segala perintah-Nya, dan menjauhi dari segala apa yang dilarang-Nya.. ameen..

Air sudah pun surut, hilanglah akan keresahan yang melanda setiap insan yang sedang berada di kejauhan untuk pulang berhari raya di kampung.

Malam ini aku diminta agar menyampaikan tazkirah di masjid Kg.Binjai Baru (kawasan perumahan Sentosa jaya). Walaupun diberi tajuk bebas, aku lebih berminat untuk mengenengahkan tajuk Ad-Dhahiyyah, kebetulan belum juga aku menghabiskan tajuk tersebut pada tazkirah minggu lalu.

Diantara hari yang disunatkan berpuasa adalah "Puasa Hari Arafah". Dari Qatadah r.a, Nabi bersabda: Puasa pada hari Arafah dapat menghapuskan dosa selama dua tahun, iaitu tahun lalu dan tahun akan datang. Dan puasa pada hari Asyura dapat menghapuskan dosa tahun yang berlalu" Diriwayatkan oleh sekumpulan Ulama` hadis kecuali Al-Bukhari.

Herm, cukup dulu untuk kali ini, pelanggan mula ramai, aku juga perlu "banyak kali" mengulang kaji akan khutbah raya untuk esok hari, agar tiada timbul rasa gementar untuk khutbah esok.. Dan untuk akhirnya... salam eidul adha... maaf zahir & Batin..

aminpcb
Nasi Sumatera Sri Kijang
26Nov2009

No comments: