Monday, April 12, 2010

Pahit

Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah.. Tiada yang disembah melainkan-Nya & Nabi Muhammad S.A.W adalah Hamba dan Pesuruh-Nya.

Aku baru selesai mengerjakan solat Asar bersendirian. Kebiasaan waktu beginilah aku murajaah kembali akan apa yang akan aku bentangkan pada setiap malam (kuliah Maghrib) di masjid sekitar dun Kijang.

Kebetulan, malam ini adalah giliran Ust Jal (Kuliah Maghrib), jadi aku bolehlah berehat seketika sementara menunggu jam hp (Bilik ku tiada jam dinding :) ) ku menunjukkan jam 7-00 mlm. Ah tentang jam 7-00 malam tak perlulah aku terangkan lagi, kerana telah sedia maklum pada  entriku yang lalu mengenai jam 7-00 malam.

Herm, banyak juga perkara yang ingin ku utarakan disini, tetapi diruangan ini ternyata belum juga mampu untuk ku luahkan akan keseluruhan.

Walau ku tak mampu ceritakan disini secara keseluruhan, cukuplah walau pun secebis dari apa yang ku alami sekarang ini.. kerana, paling tidak dapat meringankan akan apa yang sedang ku tanggungi ini.

Mungkin apa yang aku alami sekarang ini adalah perkara biasa bagi orang yang telah melaluinya.. benar, amat senang untuk aku type “lupakanlah akan peristiwa yang lepas”..tetapi masa untuk kutempuhi agar dapat melupakan keseluruhannya.. semua itu amatlah berat… Hanya Allah yang Maha Mengetahui..

Aku hanya mampu merancang, adapun yang menentukan hanyalah sang Pencipta. Segala apa yang berlaku ini adalah dalam aturan-Nya. Mudah-mudahan ada hikmah disebaliknya.

Entri “Aku bukanlah superman” bukanlah aku saja-saja publishkan.. Semua itu berkait dengan apa yang aku lalui diketika ini.

Ah, mengapa mudah benar….
Mengapa amat murah sekali…
Mengapa amat lemah sekali….

Tadi, aku menyatakan untuk menceritakan apa yang sedang ku alami sekarang ini, tetapi.. belum juga ku ceritakan.. Sebabnya?? Mudah aje… hati manusia selalu berubah.. biarlah semua ini menjadi 1 rahsia.

Tulisan ku untuk kali ini amatlah bercelaru, samalah kecelaruan yang sedang berlegar dipersekitaran minda ku… Ah, bukannya selalu.. sebelum ni pun hidup ku senang, aman.. pernah aku merungut sebegini? ………………………………

Ya Rabbi… Kepada-Mu akan ku kembali…
Ampunkanlah dosa dan segala keterlanjuranku..

Diketika ini, difikiran ku hanyalah teringat akan satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari & Muslim, yang mana ini juga diantara doa yang dibaca Oleh Baginda S.A.W setiap kali selepas takbiratul ihram didalam Solat-Nya..

Ya Allah! jauhkanlah diriku dengan kesalahanku sebagaimana Engkau menjauhkan antara Timur dan Barat!

Ya Allah! bersihkanlah diriku dari kesalahanku sebagaimana kain yang berwarna putih bersih dari kotoran noda!

Ya Allah! cucilah diriku dari kesalahanku, dengan salju, air dan embun"

Wassalam

aminpcb
11042010

_______________________
Ya Allah! aku berlindung pada-Mu dari rasa sedih dan gelisah dan aku berlindung pada-Mu dari sikap pengecut dan bakhil dan aku berlindung pada-Mu dari cengkaman  hutang dan penindasan orang..ameen

No comments: