Thursday, August 20, 2009

Ehems9

Di antara syarat diterimanya amal soleh adalah bersih dari riya` (yaitu ikhlas) dan sesuai dengan sunnah (cara yang dilakukan atau ditunjukkan oleh Baginda S.A.W). Orang yang melakukan ibadat dengan maksud agar dilihat orang lain maka dia telah terjerumus pada perbuatan syirik kecil, dan amalnya menjadi sia-sia belaka. Misalnya solat agar dilihat orang lain.

Allah berfirman:

إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلاةِ قَامُوا كُسَالَى يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلا قَلِيلا

Yang bermaksud: "Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka Dalam keadaan munafik). mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri Dengan malas. mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka Bahawa mereka orang Yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang)". (An-Nisa`:142)

Demikian juga jika ia melakukan suatu amalan dengan tujuan agar diberitakan dan didengar oleh orang lain, ia termasuk syirik kecil. Baginda S.A.W memberi peringatan kepada mereka dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abba R.A yang bermaksud:

Barangsiapa melakukan perbuatan sum`ah, nescaya Allah akan menyebarkan aibnya dan barang siapa melakukan perbuatan riya*, nescaya Allah akan menyebarkan aibnya.” (Hadis riwayat Muslim, 4/2289)

Barangsiapa melakukan suatu ibadat tetapi ia melakukannya kerana mengharap pujian manusia disamping redha Allah maka amalannya menjadi sia-sia belaka. Seperti disebutkan dalam hadis Qudsi yang bermaksud:

Aku adalah Sekutu Yang Maha Cukup, sangat menolak perbuatan syirik. Barangsiapa melakukan suatu amal dengan dicampuri perbuatan syirik kepadaKu, nescaya, Aku tinggalkan dia dan (tidak aku terima) amal syiriknya. (Hadis riwayat Muslim, hadis no. 2985)

Barangsiapa melakukan suatu amal soleh, tiba-tiba terdetik dalam hatinya perasaan riya`, tetapi ia membenci perasaan tersebut, berusaha melawan dan menyingkirkannya maka amalannya tetap sah. Berbeza halnya jika ia hanya diam dengan timbulnya perasaan riya` tersebut, tidak berusaha menyingkirkan bahkan malah menikmatinya maka menurut sebahagian besar ulama, amal yang dilakukannya menjadi batal dan sia-sia.

Wallahu a`lam.

* Perbuatan riya` adalah suatu perbuatan yang dilakukan dengan cara tertentu supaya dilihat orang lain dan dipujinya. Misalnya, seseorang melakukan solat, lalu memperindah solatnya tatkala mengetahui ada orang yang melihat dan memerhatikannya.

Sedangkan perbuatan sum`ah adalah suatu perbuatan yang dilakukan dengan maksud agar didengar dan dipuji orang lain. Misalnya, seseorang membaca Al-Quran lalu memperindah suara dan lagunya tatkala mengetahui ada orang yang mendengar dan melihatnya.

No comments: