Thursday, July 16, 2009

Bukti-bukti iman serta mukjizatnya (Bhgn.3)

Dan tidak ada disana bahaya yang lebih besar daripada Neraka, dan tiada maslahah yang lebih besar dari Syurga. Akan tetapi, dia tidak mungkin tergerak, lantas melakukan segala amal soleh… dan menjauhi segala perkara yang dilarang, serta melawan keinginan jiwanya.. kecuali dia yakin bahawa Syurga dan Neraka itu adalah benar.Dan juga apa yang dijanjikan Allah itu adalah benar.

Kerana itu, apabila dikedepankan bukti-bukti Iman, mukjizat-mukjizat Iman dan hakikat-hakikatnya. Dan manusia dapat mengenalnya. Sekaligus ia akan menghasilkan Ilmu, Pengenalan dan Keyakinan, dan ia akan membuahkan perasaan takut kepada Allah S.W.T. Sesungguhnya Allah telah menjelaskan kepada kita dengan satu contoh hakikat ini.

Dia telah membuat permisalan dengan kalimah Tauhid dan kalimah Iman.. Yaitu La Ilaha Illa Allah. Dia membuat permisalan untuknya dengan sebatang pohon. Pokok ini berbuah dan ia memberi hasilnya pada setiap ketika dengan izin Tuhannya. Dan adalah kalimah tersebut… iaitu kalimah La ilaha illa Allah dan buah-buahnya.. adalah amalan- amalan soleh serta menjauhi dosa-dosa, perbuatan-perbuatan maksiat, kejahatan-kejahatan dan kerosakan-kerosakan.
Firman Allah Ta``la:

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (٢٤)
تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (٢٥)

Yang bermaksud:
"Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.
Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat mendapat pelajaran". ( Ibrahim:24-25)

Pertembungan yang sedang kita alami ini, apakah puncanya? Puncanya adalah manusia tidak mengenal melainkan Dunia ini dan mereka tidak kenal kecuali keseronokan mereka, syahwat mereka serta maslahah-maslahah mereka. Anda mahu agar Bandar ini menjadi milik anda dan saya mahu ia menjadi kepunyaan saya, dan orang yang ketiga mahu ia menjadi miliknya.

Kalau kita katakan kepada seseorang: “Kami berikan kamu separuh Bumi ini”. Adakah dia akan berpuas hati? Dia tidak akan berpuas hati!!! Dia akan menginginkan separuh lagi.. jika tidak, akan berlaku peperangan. Punacanya adalah ketamakan yang luas di dalam hati manusia yang tak pernah puas dan tak pernah kenyang. Jadi bagaimana ia diubati?

Ubatnya adalah anda mestilah mengetahui bahawa Allah telah menyediakan untuk orang-orang yang beriman, Syurga.. yang keluasannya adalah (keluasan) langit-langit dan bumi. Di dalamnya terdapat benda-benda yang tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga manusia yang paling rendah kedudukan, di dalamnya memiliki seperti Bumi sepuluh kali ganda. Untuk mereka di dalamnya kekal abadi. Ketika itu dia akan tahu, bahawa dia tidak akan berjaya dengan Syurga tersebut, dan terselamat daripada Neraka dan azabnya, kecuali dengan pengekalannya di dalam amalan soleh, kecuali dengan melebihkan orang lain, kecuali dengan merendah diri, kecuali dengan kasih sayang, kecuali dengan persaudaraan. Maka ketika itu akan eloklah kehidupan.

Bersambung lah lagi….

No comments: