Monday, July 20, 2009

Bukti-bukti iman serta mukjizatnya (Bhgn.4)

Pada pendapat anda, jika sebuah syarikat berjaya mencipta satu alat diletakkan di dalam poket dan alat ini menggerakkan pemakainya untuk melakukan segala kebaikan serta menghalang pemakainya dari melakukan segala kejahatan. Adakah akan ada kejahatan? Jika diedarkan alat ini kepada semua orang, kepada yang tua dan yang muda, Semua manusia akan tergerak sesungguhnya yang kita sedang katakan.. alat ini.. ia adalah Taqwa. Ia adalah takutkan Allah S.W.T yang merupakan hasil dari Iman dan natijah dari Iman.

Sesungguhnya Iman bukanlah satu tajuk falsafah, bahkan ia adalah tajuk keilmuan yang hakiki, yang bertepatan dengan realiti kehidupan dan dapat dilihat oleh manusia kesannya. Sebagaimana yang berlaku di dalam sejarah para Sahabat yang mulia, yang mereka dahulunya pengembala-pengembala kambing, lantas Allah mengubah mereka kepada pemimpin-pemimpin umat.


mereka asalnya penternak-penternak kambing, lalu Allah menukar mereka kepada pemimpin-pemimpin bangsa, Maha Suci Allah. Dengan kelebihan-Nya, dengan pertolongan-Nya.. dan dengan bantuan-Nya. Allah telah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman… dengan janji-janji yang agung. Dan Allah mengikat janji-janji tersebut dengan Iman. Maknanya adalah, apabila kita merealisasikan sifat-sifat tersebut, yaitu sifat Iman dan ia tertanam di dalam jiwa kita, akan terjadilah apa yang dijanjikan oleh Allah kepada kita.

Firman Allah:

وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ (٤٧

Dan sememangnya adalah menjadi tanggungjawab Kami menolong orang-orang Yang beriman”. (Ar-Rum:47)

Kajilah sejarah Ummah, kajilah sejarah Islam, anda akan dapati bahawa kemenangan bersama-sama dengan golongan beriman yang sebenar-benarnya. Ia adalah pembukaan yang besar dan kejayaan yang besar. Sehinggakan mereka telah menyatukan dari penjuru-penjuru Cina di Timur hingga ke penjuru-penjuru Perancis di Barat. Di dalam sebuah Negara dan dalam bangsa yang satu.

Allah S.W.T telah memberikan mereka kemuliaan:

وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ (٨)
Yang bermaksud:

Padahal bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi RasulNya serta bagi orang-orang Yang beriman”. (Al-Munafiqun: 8)


Apabila nyata Iman, akan terealisasi kemenangan dan akan terealisasi kemuliaan, kemudian Allah telah menanggung pertahanan orang-orang yang beriman.

Allah berfirman:

إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا (٣٨)

Sesungguhnya Allah membela orang-orang Yang beriman”. (Al-Hajj: 38)

Bagaimana sekiranya berkata kepada anda, seorang Raja dari kalangan raja-raja atau ketua atau seorang pemimpin dari kalangan pemimpin-pemimpin.. “Pergilah ke dalam negara ini dan buatlah sesuka hati kamu” “Kerana akulah yang akan melindungi kamu”. Anda akan berasa kemuliaan”. Anda akan berasa kemuliaan, begitu juga seorang yang beriman, akan merasakan seorang mu`min yang benar akan merasa kemuliaan tersebut dan akan terealisasi perkara tersebut dan ia adalah dengan perlindungan Ilahi.

B E R S A M B U N G…

No comments: