Sunday, July 26, 2009

Ehems6

Syirik atau menyekutukan Allah adalah suatu yang amat diharamkan dan secara mutlak ia merupakan dosa yang paling besar. Hal ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abi Bakrah, bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:

”Mahukah aku khabarkan kepada kalian tentang dosa yang paling besar (Nabi ulangi sebanyak tiga kali) ? “Lalu mereka berkata: Ya, wahai Rasulullah! “Beliau bersabda: “Menyekutukan Allah..” (Hadis Muttafaqun Alaih)

Setiap dosa berkemungkinan diampuni oleh Allah Taala, kecuali dosa syirik, ia memerlukan taubat secara khusus, Allah berfirman:

إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ

Yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan Syariat-Nya)". (An-Nisa`:48)


Di antara jenis-jenis dosa, syirik adalah dosa besar. Syirik ini menjadi penyebab keluarnya seseorang dari agama Islam, dan orang yang bersangkutan, jika meninggal dalam keadaan demikian, akan kekal di dalam neraka.

Di antara kenyataan syirik yang umum terjadi di sebahagian besar Negara-negara Islam adalah:

Yakni kepercayaan bahawa para wali yang telah meninggal dunia boleh memenuhi hajat, serta boleh membebaskan manusia dari berbagai kesulitan. Kerana kepercayaan ini, mereka lalu meminta pertolongan dan bantuan kepada para wali yang telah meninggal dunia. Padahal Allah S.W.T berfirman:

وَقَضَى رَبُّكَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ

Yang bermaksud: Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya Engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata” (Al-Isra`: 23)


Termasuk dalam kategori menyekutukan Allah adalah dengan memohon kepada orang-orang yang telah meninggal, baik para Nabi, orang-orang soleh atau lainnya untuk mendapatkan syafa`at atau melepaskan dari pelbagai kesukaran hidup. Padahal Allah berfirman:

أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الأرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ

Yang bermaksud: "Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang Tuhan yang lain bersama-sama Allah?" (An-Naml:62)

Sebahagian mereka, bahkan membiasakan dan mentradisikan menyebut nama syeikh atau wali tertentu (yang telah mati), baik dalam keadaan berdiri, duduk, ketika melakukan suatu kesalahan, dalam setiap situasi sulit, ketika ditimpa malapetaka, musibah atau kesukaran hidup.

Diantaranya ada yang menyeru: “ Wahai Muhammad” ada lagi yang menyebut: “Wahai Ali”. Yang lain lagi menyebut: “Wahai Jailani”. Kemudian ada yang menyebut: “Wahai Syadzali” dan yang lain menyebut “Wahai Rifa`I”. Yang lain lagi menyeru Al-Idrus Sayyidah Zainab, ada pula yang menyeru Ibnu `Ulwan dan masih banyak lagi. Sedangkan Allah telah menegaskan:

إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ

Yang bermaksud: "Sesungguhnya benda-benda yang kamu seru selain Allah adalah makhluk-makhluk seperti kamu juga.". (Al-A`raf: 194)


Sebahagian yang menziarahi kuburan ada yang bertawaf (mengelilingi) kuburan tersebut, mencium setiap sudutnya, lalu mengusapkan ke bahagian-bahagian tubuhnya. Mereka juga menciumi pintu kuburan. Bahkan ada yang bersujud ketika melihatnya, berdiri didepannya dengan penuh khusyu`, merendahkan diri dan menghinakan diri seraya mengajukan permintaan dan memohon hajat mereka. Ada yang meminta sembuh dari sakit, mendapatkan keturunan, dipermudahkan urusannya dan tak jarang di antara mereka menyeru: “Ya Sayyidi, aku datang kepadamu dari negeri yang jauh, maka janganlah engkau kecewakan aku”. Padahal Allah Azza Wajalla berfirman:

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَنْ دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ

Yang bermaksud: "Dan tidak ada yang lebih sesat daripada orang yang menyembah sesuatu yang lain dari Allah, yang tidak dapat menyahut atau memberikan sebarang pertolongan kepadanya (dari dunia) hinggalah ke hari kiamat, sedang makhluk-makhluk yang mereka sembah itu tidak dapat menyedari atau memberi layanan baik kepada permohonan mereka. "(Al-Ahqaf: 5).


Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:

”Barang siapa mati dalam keadaan menyembah sembahan selain Allah nescaya akan masuk neraka” Hadis riwayat Al-Bukhari.

Sebahagian mereka, mencukur rambutnya di perkuburan, sebahagian lain pula ada yang membawa buku yang berjudul “Manasikul Hajjil Masyahid” (Tata cara ibadat haji di kuburan keramat). Yang mereka maksudkan dengan masyahid adalah kuburan para wali. Sebahagian mereka mempercayai bahawa para wali itu mempunyai autoriti mengatur alam semesta, dan mereka boleh memberi mudharat dan juga manfaat. Sedangkan Allah berfirman:

وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ

Yang bermaksud: "Dan jika Allah mengenakan Engkau Dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan dia; dan jika ia menghendaki Engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurnia-Nya. Allah melimpahkan kurnia-Nya". (Yunus: 107).


Wallahu a`lam.


P/S: Sama-sama lah kita renungi akan firman Allah yang bermaksud: Ingatlah! (Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik). Dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): "Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya", - sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang-orang yang tidak melakukan syirik) tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik). (Az-Zumar: 2)

No comments: